Recensie: Mijn hart en andere zwarte gaten

Sterren 5

Aysel is zestien jaar oud en klaar met het leven. Sinds haar vader een gruwelijke misdaad heeft begaan, bekijkt iedereen haar met een wantrouwende blik. Haar moeder zorgt ook nauwelijks voor haar, dus Aysel denkt dat zelfdoding haar enige uitweg is. Ze komt terecht op een forum voor zelfmoordpartners, die een pact sluiten om tegelijkertijd zelfmoord te plegen. Daar ontmoet ze Roman, een jongen die een groot schuldgevoel heeft en hier niet meer mee kan leven. Ze hebben een datum gepland waarop ze zelfmoord zullen plegen, maar nu de twee pubers elkaar beter leren kennen, vraagt Aysel zich af of ze nog wel dood wil gaan.

Mijn hart en andere zwarte gaten is een heftig en emotioneel boek over de dood, depressie en liefde. Aysel heeft een heel zware tijd achter de rug en is klaar om uit het leven te stappen. Als lezer leef je enorm met haar mee, alle gevoelens worden goed overgebracht, waardoor het niet aan te raden is om dit boek te lezen als je zelf worstelt met depressieve gedachtes. Dit boek is erg heftig en beneemt je de adem, maar is daardoor juist een aanrader.

Door de loop van het boek krijg je steeds een hechtere band met Aysel en Roman en wordt de spanning langzaam opgebouwd. Elk hoofdstuk telt ook af naar de dag waarop de twee van plan zijn zelfmoord te plegen. Als lezer hoop je zo op een goede afloop, waardoor je dit boek niet snel weglegt. De schrijfstijl van Jasmine Warga is erg mooi en neemt je goed mee in het verhaal. Daarbij weet je in het begin geen details over het verleden van Aysel en Roman en kom je daar stapje voor stapje achter.

Dit boek is erg zwaar om te lezen en zal je hart zeker breken, maar het laat ook zien dat er hoop is en dat er nog heel veel is om voor te leven, een prachtige boodschap die Jasmine Warga op de lezer overbrengt. De personages zijn goed uitgediept, de opbouw is sterk neergezet en je verveelt je geen moment tijdens het lezen van dit verhaal. Een grote aanrader voor lezers die hun hart willen breken om de stukjes daarna weer bij elkaar te rapen.
Mijn hart en andere zwarte gaten, Jasmine Warga. Karakter Uitgevers, €17,95 (15+)