Joost recenseert: Helden van Olympus (deel 1)

Overall Score4

Fantasyliefhebbers opgelet: lezersredacteur Joost recenseert elke week een deel uit de verslavende Helden van Olympus-serie en Young Adult Books geeft elke week drie van deze boeken weg!

De verloren held is het eerste deel van de vervolgserie van Percy Jackson. Rick Riordan heeft in deze serie veel inspiratie gehaald uit de Romeinse mythologie. In dit boek volgen we niet onze halfgod Percy, maar Jason, Piper en Leo. Jason wordt tijdens een ritje in een schoolbus wakker en blijkt zich niets, maar dan ook niets, te herinneren van zijn voorgaande leven. Naast hem zit een meisje, Piper, dat zijn vriendinnetje blijkt te zijn. Leo is zijn beste vriend. Hij zit op een kostschool voor criminele kinderen. Hij weet helemaal niet meer wie hij precies is en hoe hij hier terechtgekomen is.

Bij een excursie van de klas wordt het drietal aangevallen door windgeesten en wordt hun leraar meegenomen door hen. Jason kan opeens verbazingwekkend goed vechten, uit het niets haalt hij een wapen tevoorschijn en weet hij uiteindelijk de windgeesten te verdringen. Het drietal wordt opgehaald door de dochter van Athena, Annabeth. Die brengt hen naar Kamp Halfbloed. Eenmaal aangekomen, krijgt elk van het drietal snel te weten wie hun goddelijke ouder is en komen ze erachter dat er veel problemen in het Kamp zijn. De godin Hera is gevangengenomen en Percy Jackson is ook verdwenen. Jason, Piper en Leo starten een zoektocht om Hera te vinden, haar te bevrijden en de terugkeer van de giganten tegen te gaan. Jason wil er ook achter komen wat de Grote Voorspelling betekent en wat voor rol hij hierin speelt.

Het drietal blijkt elk over bijzondere krachten te beschikken. Jason kan vliegen, heeft bijzondere Romeinse tattoo’s op zijn arm waarvan hij niet weet hoe hij ze heeft gekregen en hij spreekt verbazingwekkend goed Latijn. Leo heeft een zeldzame kracht, waardoor hij zijn moeder heeft verloren en Piper wordt geteisterd door veel nachtmerries, waarin een duister persoon haar vertelt dat ze haar vrienden in de val moet lokken, anders zal ze haar vader nooit meer zien…

Helden van Olympus is een waardige opvolger van de Percy Jackson-reeks. Zoals we van Rick Riordan gewend zijn, heeft hij de spanning in elk hoofdstuk weer erg hoog gehouden en lees je het verhaal met veel plezier. De boeken van Helden van Olympus zijn veel dikker dan de Percy Jackson-boeken, wat alleen maar voor extra veel leesplezier zorgt.

Ook zijn de nieuwe personages erg leuk en zit er weer veel droge humor in dit boek. Wel is het even wennen om te lezen vanuit het hij/zij perspectief in plaats van alles vanuit het perspectief van Percy te zien. Vooral in het begin moet je even in het verhaal komen, maar als het eenmaal op gang komt, heb je totaal geen spijt dat je bent begonnen met lezen!

Rick Riordan heeft heel veel inspiratie gehaald uit de Romeinse mythologie en heeft ook een manier bedacht om nieuwe Griekse personages te introduceren. In het begin is het verhaal van de Griekse/Romeinse goden redelijk onduidelijk, maar halverwege het verhaal snap je hoe het in elkaar zit. Vooral het einde geeft veel duidelijkheid en zorgt ervoor dat je binnen een mum van tijd aan het tweede deel van deze serie wil beginnen!

Helden van Olympus: De verloren Held, Rick Riordan, Boekerij, € 16,95 (12+)

Hoe heet de sportcoach van Jason in het boek De verloren held?
Naam