Joost recenseert: Helden van Olympus (deel 3)

Sterren4.5

Fantasyliefhebbers opgelet: lezersredacteur Joost recenseert elke week een deel uit de verslavende Helden van Olympus-serie en Young Adult Books geeft elke week drie van deze boeken weg!

Het lucht- en zeilschip Argo II met Jason, Piper, Leo en Annabeth aan boord komt aan bij het Romeinse halfgodenkamp waar Percy weer herenigd wordt met Annabeth. Het zevental uit de Grote Voorspelling is hiermee compleet: Percy, Annabeth, Jason, Piper, Hazel, Frank en Leo. Het schip wordt enthousiast verwelkomd, maar al gauw blijkt Annabeth niet geaccepteerd te worden door de Romeinse halfgoden omdat ze de dochter van Athena is. Athena heeft een slechte band met de Romeinen en heeft Annabeth een teken gegeven dat haar zal helpen om Athena’s woede te wreken, terwijl ze zelf niet weet wat er te wreken valt.

Ondertussen wordt het kamp per ongeluk aangevallen door het schip waardoor het zevental genoodzaakt is om te vluchten. Daarnaast moeten de zeven samen de aardgodin Gaia tegenhouden. Het blijkt dat Nico in Rome zit en nog maar een paar dagen te leven heeft als niemand hem redt. Rome, het Oude Land, blijkt vol te zitten met monsters, dus wordt dit een gevaarlijke onderneming. Ook zit daar een belangrijk voorwerp van Athena die Annabeth moet zien te bemachtigen. Maar dat klinkt makkelijker dan gedacht: veel kinderen van Athena zijn bij deze zoektocht namelijk gestorven…

Het derde deel van deze serie is een uitstekend vervolg op het vorige en was zelfs nog beter dan ik had verwacht. Wat ik vooral leuk vond, was om het zevental eindelijk bij elkaar te zien (en alle spanningen die dat opleverde). Tussen twee personages schuilt er nog een geheim, waardoor je per se verder wilt lezen. Ook bevatte elk hoofdstuk een avontuur of een personage uit de oudheid waardoor de spanning er goed in bleef!

In dit boek komen de helden aan in Rome, een stad waar ik zelf ben geweest waardoor ik een perfect beeld kreeg van de avonturen die de halfgoden daar beleefden. Het leek daardoor net alsof ik weer even terug was in Rome!

Het middenstuk, waarin de helden afreizen naar Rome, vond ik het soms wat langdradig en ook het tempo lag daar wat lag. Zoals je van Rick Riordan gewend bent, zorgt hij er dan wel weer voor dat er aan het eind van het boek een grote cliffhanger op je wacht, waardoor je niet kan wachten op het volgende deel. Bravo Rick, dat is je perfect gelukt. Aan het einde was ik erg gefrustreerd omdat ik nu moet wachten op het vierde deel van Helden van Olympus. Een geslaagd vervolg dus en ik kijk uit naar het volgende deel!
Helden van Olympus: Het teken van Athena, Rick Riordan, Boekerij, € 17,95 (12+)

Hoe heet het schip waar Annabeth mee reist?
Naam