Joost recenseert: Helden van Olympus (deel 4)

Sterren5

Fantasyliefhebbers opgelet: lezersredacteur Joost recenseert elke deel uit de verslavende Helden van Olympus-serie. Nu deel 4 eindelijk uit is, kan hij natuurlijk niet achterblijven!

De zeven helden uit de profetie hebben het zeer moeilijk in het vierde deel van Helden van Olympus. Percy en Annabeth komen in de onderwereld, waar ze moeten vechten voor hun leven. De twee willen uit de onderwereld ontsnappen waar tal van angstaanjagende monsters leven, waaronder oude vijanden die uit zijn op wraak. De andere vijf helden moeten naar de poorten van de onderwereld komen om Percy en Annabeth te bevrijden, maar ook dit gaat niet makkelijk. Zullen Percy en Annabeth terugkeren uit de onderwereld en kunnen onze halfgoden de poorten sluiten?

Het huis van Hades is tot nu toe het meest spannende en beste boek dat Rick Riordan heeft geschreven (en dit zegt veel, want zijn andere boeken zijn ook reuze spannend!). De zeven halfgoden komen elke keer weer in confrontatie met gevaarlijke mythologische wezens en figuren, waardoor je telkens op het puntje van je stoel zit! In elk hoofdstuk is er weer genoeg spanning. De zeven helden komen steeds weer in benarde situaties terecht waar geen uitweg mogelijk lijkt te zijn. Door een geniale ingeving of een bondgenoot weet de groep toch op een creatieve en onverwachte manier de vijand te slim af te zijn!

De Griekse en Romeinse mythologie komt weer goed naar voren in dit boek, Rick Riordan heeft nog genoeg inspiratie voor het bedenken van nieuwe personages, maar ook oude personages doen opnieuw hun intrede in dit boek. Oude vijanden die Percy en Annabeth in de Percy Jackson– serie hebben verslagen, duiken nu weer op in Tartarus en vallen het tweetal aan. Als je je de vorige boeken goed kunt herinneren, is het erg gaaf om deze oude vijanden terug te zien. De personages hebben in dit boek allemaal wel een enorme karakterontwikkeling doorgemaakt wat erg verrassend is om te lezen. De halfgoden worden sterker, krijgen nieuwe krachten, hebben geheimen voor elkaar en bouwen nieuwe relaties op. Je leeft met al deze personages ook enorm mee. In dit boek zijn er zeven verschillende perspectieven, maar Rick Riordan weet elk perspectief goed uit te bouwen zodat elk personage weer anders is.

Ik kan nog wel eeuwen zoeken naar een negatief punt aan dit boek, maar ik zou het niet kunnen vinden. Dit boek bevat humor, tragedie, liefde, spanning, monsters, mythologie en nog veel meer. Dit boek is een genot om te lezen, waarna je niet meer kunt wachten om het allerlaatste deel van deze serie te gaan lezen!
Helden van Olympus: Het huis van Hades, Rick Riordan. Boekerij, € 17,99 (12+)