Joost recenseert: Percy Jackson en de Olympiërs (deel 2)

Overall Score3.5

Fantasyliefhebbers opgelet: lezersredacteur Joost recenseert elke week een deel uit de verslavende Percy Jackson-serie en Young Adult Books geeft elke week drie van deze boeken weg!

De Zee van Monsters is het tweede deel van de Griekse fantasy-serie over Percy Jackson.
Een jaar is verstreken en Percy zit weer op school en heeft één vriend, Tyson, een dakloze jongen die erg gevoelig en een beetje dom is. Tijdens hun gymles worden Percy en Tyson aangevallen door reuzen. Na de gymzaal met behulp van Annabeth te hebben afgebrand, vluchten de drie kinderen naar Kamp Halfbloed. Al snel komt Percy erachter dat Tyson een cycloop is (een persoon met één oog). Als het gezelschap in Kamp Halfbloed komt, zien ze dat de boom van Thalia is vergiftigd en dat de magische grenzen van Kamp Halfbloed dreigen te verdwijnen. Daarbij is zijn vriend Grover in groot gevaar, hij is door een duister wezen gevangen genomen in de Zee van Monsters. Percy, Tyson en Annabeth besluiten zelfstandig op een missie te gaan om een tegengif voor de boom van Thalia (het Gulden Vlies) te halen en Grover te redden, terwijl ze nog maar weinig tijd over hebben…

De Zee van Monsters is een leuk vervolg in de Percy Jackson-reeks. Percy komt weer in een spannend avontuur terecht waarin elk hoofdstuk wel weer wat actie voorkomt. De introductie van het nieuwe personage Tyson maakt het verhaal ook een stuk leuker. Ook zit in dit deel vol humor en mythologische personages. De grote vijand Kronos wordt weer in het verhaal verwerkt en dat bouwt de spanning in de grote verhaallijn op. Hierdoor raak je erg benieuwd naar het verloop van het verhaal.

Hoewel dit boek erg veel positieve kanten heeft, zijn er ook wel wat minpunten. Zelf vond ik veel hoofdstukken te kort, er zaten soms niet al te veel details in waardoor van sommige stukken geen goed beeld kreeg. Ook waren sommige situaties niet erg geloofwaardig, maar ach, misschien is dat wel normaal bij halfgoden! Ik vond het boek dus een klein beetje tegenvallen als je het vergelijkt met het eerste deel. Hoe dan ook is De Zee van Monsters een erg leuk boek, het einde zorgt er ook voor dat je snel het derde deel van de Percy Jackson-serie wilt lezen!

Percy Jackson en de Olympiërs De Zee van Monsters, Rick Riordan, Boekerij, € 14,95 (12+)