Recensie: Albino

Sterren 2

Albino speelt zich af op de prestigieuze Irving School, waar leerlingen op de campus wonen en worden voorbereid om naar de beste universiteiten te gaan. Het is traditie dat alle seniors in hun gebouw een ‘schat’ achterlaten voor degenen die na hen in hun kamer komen te wonen. Duncan keert terug voor zijn laatste jaar en komt erachter dat hij de kamer heeft van Tim, een albino-jongen. Die heeft voor hem een stapel cd’s achtergelaten waarop hij zijn verhaal vertelt. Het wordt al snel duidelijk dat er in het vorige jaar iets ergs is gebeurd, waar zowel Duncan als Tim bij betrokken waren. Terwijl Duncan naar de cd’s luistert, krijgt de lezer stukje bij beetje meer informatie.

Het is origineel dat Elizabeth LaBan heeft gekozen voor een albino als hoofdpersoon. Ik heb zelf nog nooit een boek gelezen waar zo iemand in voorkwam, dus ik vond het interessant om in zijn leefwereld te stappen. Ook wordt de spanning goed opgebouwd en geeft het boek je een beklemmend gevoel. Ik heb het boek snel uitgelezen omdat ik wilde weten wat er nou precies gebeurd was.

Helaas zitten er ook een paar grote minpunten aan dit boek. De gekozen vertelvorm werkt gewoonweg niet. Het is duidelijk dat het verhaal eigenlijk om Tim draait en de kleine stukjes ertussendoor waarin Duncan aan het woord komt, zijn vooral irritant en voegen niets toe. Als lezer leef je nauwelijks met hem mee. Verder probeert LaBan om Tims verhaal op te schrijven alsof hij het echt uit zijn hoofd vertelt, inclusief momenten waarop hij te lang stil blijft staan bij bepaalde situaties, waardoor het snel saai werd. Met name het einde vond ik een anticlimax.

Zonder teveel te verklappen, vroeg ik me aan het einde af waar Duncan zich het hele jaar eigenlijk zo druk om had gemaakt. Zijn rol in de ‘tragedie’ was heel erg klein. Tel daarbij een overvloed aan verwijzingen naar klassieke tragedies en een matige vertaling op, en je krijgt een vreemde mix van spanning en irritatie. Ik zou het boek daarom niet snel aanraden.
Albino, Elizabeth LaBan. Callenbach, € 17,99 (15+)

Lees meer over Simone in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Simone