Recensie: De Arabier van de toekomst

Steren4

De Arabier van de toekomst is een graphic novel geschreven door Riad Sattouf. De auteur beschrijft in het autobiografische verhaal de eerste paar jaar van zijn leven, die hij doorbracht in het Midden-Oosten. Zijn moeder was Française en zijn vader Syriër, het boek beschrijft hoe dit zijn vroege levensjaren beïnvloed heeft.

De kleine Riad groeit op in het Libië van Khadaffi en het Syrië van Assad. Volgens zijn vader zijn dat nou echte, moderne mannen. Zijn vader wil niks liever dan dat Riad ook zo’n ‘Arabier van de toekomst’ wordt, en gedurende het boek gaat hij hier meer en meer over spreken. Het boek geeft een eerlijke inkijk in een cultuur en een wereld die we tegenwoordig vaak negatief in het nieuws zien.

Omdat het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de jonge Riad is er geen oordeel over de cultuur of de maatschappij waarin hij leeft, enkel de zorgen van een jong kind. Riad is meer bezig met de gemene jongens op straat, dan met het feit dat hij in een dictatuur leeft. Dit brengt een verfrissende verandering teweeg in hoe je als lezer aankijkt tegen het leven in Libië en Syrië.

De tekeningen in het verhaal zijn redelijk simplistisch, maar hebben wel degelijk toegevoegde waarde. Zo heeft Riad bijvoorbeeld voor elk land waarin hij verbleef de tekeningen volledig in een andere kleur gehuld. Dit geeft een bepaalde sfeer aan alle gebeurtenissen en fases van zijn jeugd. De Arabier van te toekomst is bovenal ook erg makkelijk om te lezen, voor je het weet heb je het alweer uit. Het is geen moment saai en daarom zeker een aanrader voor iedereen die een keer met andere ogen naar het Midden-Oosten wil kijken.
De Arabier van de toekomst, Riad Sattouf. De Geus, € 21,95 (15+)

Lees meer over Amy in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Amy