Recensie: De donkere kroon

Sterren4

Na de Glazen troon recenseert lezersredacteur het tweede deel in de serie: De donkere kroon.

Nadat Celaena de kampioen is geworden tijdens het toernooi is ze gekroond tot de sluipmoordenaar van de koning. Dit is geen pretje, want Celaena vertrouwt de koning voor geen meter en ze moet van hem mensen uitmoorden die blijkbaar plannen tegen hem smeden. Dit doet ze met tegenzin en daarom kiest ze ervoor om de levens van deze mensen te sparen, wat heel gevaarlijk is. Ook schuilen er weer duistere krachten in het koninklijk kasteel en Celaena wil er alles aan doen om deze krachten tegen te houden. Als klap op de vuurpijl zoekt ze ook de liefde op, maar het gevaar is overal en iedereen lijkt wel verdacht. Is iedereen wel wie ze zeggen dat ze zijn en voor wie zou Celaena moeten vechten?

Het tweede deel uit de Glazen Troon-serie is een spannend vervolg en na dit boek snak je naar meer. De spanning is in het begin van het verhaal nog niet aanwezig, maar halverwege het verhaal lees je dit boek nagelbijtend uit. De tweede helft van dit boek heeft ook een enorme vaart waardoor je het bijna niet kan wegleggen!

Hoewel de spanning in het begin nog niet aanwezig is, wordt er wel veel aandacht besteed aan de personages. Celaena, Dorian en Chaol maken enorm veel mee waardoor hun karakters heel goed worden uitgewerkt. Er zijn ook veel schokkende gebeurtenissen waardoor de hoofdpersonen een totaal nieuwe lading krijgen, wat zeer verbazingwekkend is. Liefde bloeit op en intriges en geheimen komen allemaal aan de orde. Je kunt daardoor echt met de personages meeleven. Hun emoties brengen ze ook goed over op de lezer. Wanneer Celaena woest is, voel je haar woede en word je dat zelf ook! Sarah J. Maas kan de emoties van haar personages probleemloos overbrengen op de lezer, wat erg indrukwekkend is.

Het begin leest misschien een beetje traag en ook al kun je het begin daardoor een beetje saai vinden: het einde geeft zoveel plotwendingen waardoor je dit boek toch nog met opengeslagen mond dichtslaat. Zelfs op de laatste bladzijdes komt er een groot geheim boven tafel waardoor je niet kunt wachten op het volgende deel uit deze serie! Dus, Sarah J. Maas, schrijf maar flink door, ik wil snel meer lezen over de avonturen van Celaena!
De donkere kroon, Sarah J. Maas. Boekerij, € 19,95 (14+)