Recensie: De dromendieven

Lezersredacteur Joost recenseert de Raven-serie van Maggie Stiefvater. Deze week deel 2: De dromendieven.

Ronan Lynch, één van de ravenjongens, heeft een geheim. In zijn dromen kan hij namelijk voorwerpen meenemen naar de werkelijkheid. Zijn speciale gave kan hij in het begin nog geheim houden, maar als hij eenmaal nachtwezens uit zijn dromen meeneemt, wordt het pas echt gevaarlijk. Samen met zijn vrienden van de eliteschool Aglionby is hij op zoek naar de dode ravenkoning Glendower, die zich in de buurt zou bevinden. In dit deel zijn de vrienden niet de enigen die de ravenkoning zoeken, want er kapers op de kust, die ook problemen met zich meebrengen…

De dromendieven is het tweede deel in de Raven-serie en volgt de groep verder in haar zoektocht naar Glendower. Maggie Stiefvater schrijft weer net zo goed als in haar eerste boek, waardoor ook dit verhaal een genot is om te lezen. In dit boek komt het personage van Ronan meer in de schijnwerpers, die last begint te krijgen van zijn dromengave. Het gevaar dat hierbij komt kijken, wordt steeds groter waardoor de spanning af en toe om te snijden is. Omdat je als lezer niet altijd goed weet welke kant het verhaal op gaat, is het soms wat moeilijker lezen, wat misschien vervelend is, maar aan de andere kant zorgt deze onvoorspelbaarheid er ook voor dat je juist door wil lezen.

Niet alleen Ronan heeft zijn problemen, ook de andere ravenjongens en Blue hebben allemaal hun eigen dilemma’s en verhoudingen die aan de orde komen. Elk hoofdstuk stap je weer over op een ander personage die zijn of haar unieke verhaallijn heeft. Hoewel er dus veel personages zijn waaruit je leest, zijn ze stuk voor stuk goed uitgewerkt en kun je je verdiepen in elke ravenjongen. In dit boek komt Blue wat minder voor, maar staan er veel andere interessante personages in de schijnwerpers die je zeker zal waarderen.

De dromendieven is een schitterend vervolg op De ravenjongens en zal je met net zoveel plezier lezen. Wie weet lees je dit boek zelfs langzamer, puur en alleen om het einde wat uit te stellen! Sommige stukken zijn misschien niet heel spannend en het vele switchen tussen alle personages kan storend zijn, maar Maggie Stiefvater zorgt ervoor dat dit boek je in zijn greep houdt, waardoor je achteraf met een heel ander gevoel gaat dromen… Laat de vertaling van het derde boek maar snel komen!
De dromendieven, Maggie Stiefvater. Moon, €19,95 (15+)