Recensie: De een na laatste dood van het meisje Capone

De zestienjarige Ewa Capone leeft in het Nederland van 2099. Nederland staat onder water en is veranderd in een moeras. Ewa is voortdurend op de vlucht, nadat haar vader vier jaar geleden is omgekomen en haar moeder is vermoord. Ze wordt achternagezeten door de moordlustige jeugdpolitie en next-gen maffia. Totdat ze bij Wreck BV. verzeild raakt, een organisatie waarvoor ze op geheime missies moet.

Wreck BV. is per ongeluk in Europa gekomen, en de organisatie doet er nu alles aan om terug te keren naar haar thuisland. Nadat Wreck BV. Ewa’s angst heeft gestolen, krijgt ze een baantje als schoonmaker. Dit betekent dat ze samen met Ortiz en haar hond Mazzie naar sterren moet zoeken. De sterren zijn een krachtige energiebron waarmee iedereen zijn eigen favoriete omgeving kan scheppen, en de sterren samen beschikken over de energie om een gestrand ruimteschip weer op gang te krijgen. Tijdens haar zoektochten naar sterren komt Ewa in gevaarlijke situaties terecht waar ze zich uit moet weten te redden.

Een boek over de toekomst, gevaarlijke missies en virtuele werelden leek mij erg boeiend. De een laatste dood van het meisje Capone is dat ook. Door de vele problemen en missies is elke bladzijde spannend en daardoor verveel je je geen moment. De problemen en personages roepen veel vragen op, waardoor je constant geboeid blijft doorlezen. Maar door deze vele onderwerpen is het boek ook vrij dik, het telt maar liefst vijfhonderd bladzijden, en daar moet je van houden. Wat ik jammer vind, is dat sommige stukken wat langdradig zijn. Die maken het al dikke boek nog dikker. Kortom, een leuk en spannend verhaal dat naar mijn mening in iets minder pagina’s verteld had kunnen worden.
De een na laatste dood van het meisje Capone, Isabel Hoving. Querido, € 17,50 (15+)