Recensie: De ijzerproef

De meeste kinderen zouden er alles aan doen om deel te nemen aan De ijzerproef, Callum niet. Callum Hunt wordt al zijn hele leven door zijn vader gewaarschuwd voor magie, want de magiërs zijn slecht en nemen je mee naar hun tunnels. Als je slaagt voor De ijzerproef nemen de magiërs je mee naar het Magisterium, waar kinderen worden opgeleid tot machtige tovenaars. Callum doet zijn best om te falen, en dat lukt hem aardig. Maar alsnog wordt hij samen met Tamara en Aaron uitgekozen door meester Rufus. Hij moet zijn vader achterlaten en gaat naar het Magisterium. Dat ligt ondergronds, met ingewikkelde tunnelstelsels en rivieren. Op het Magisterium wordt hem geleerd met zijn toverkracht om te gaan en het te beheersen. Callum probeert te ontdekken waarom zijn vader aan meester Rufus vraagt om Callums toverkracht te binden, zodat hij niet meer kan toveren. En hij gaat op zoek naar de betekenis van de woorden: ‘Je weet niet wat je bent Callum’.

Na het lezen van de proloog werd ik nieuwsgierig naar het begin van Callums leven. Maar na de spanning van de proloog viel het ‘gewone’ verhaal een beetje tegen. Het boek wordt namelijk pas na een lange tijd echt spannend. Ook heeft het veel gelijkenissen met Harry Potter, wat ik niet echt storend vond, omdat het boek ook genoeg verschillen kent. Door de beeldende schrijfstijl krijg je een goed beeld van het Magisterium, en de tekeningen bij elk hoofdstuk passen hier goed bij. Het boek heeft een geweldig en verrassend einde, iets wat ik totaal niet had verwacht. Ik zou je aanraden het boek alleen al daarom te lezen, zo goed is het einde. Hoewel ik dit een goed boek vind, is het geen echt Young Adult boek. Maar toch vind ik het een aanrader. Ik kijk zelfs al uit naar het vervolg!
De ijzerproef, Holly Black & Cassandra Clare. Moon, € 19,95 (15+)