Recensie: De Ravenjongens

Lezersredacteur Joost recenseert de Raven-serie. Hij start met deel 1: De ravenjongens.

Blue Sargent komt uit een spirituele familie vol waarzeggers. Haar moeder en tante voorspellen telkens dat als Blue haar ware liefde kust, hij zal sterven. Blue heeft zelf geen voorspellende gaven, maar kan wel de gaven van andere waarzeggers versterken. Haar moeder neemt haar daarom ook mee op de avond waarop haar moeder geesten gaat zien die dit jaar overlijden. Normaal kan Blue geen geesten zien, maar dat verandert als ze één geest ziet, Gansey. Haar moeder vertelt dat Blue de geest kan zien omdat Gansey haar ware liefde is of omdat Blue deze jongen zal vermoorden. Blue gaat op onderzoek uit en komt erachter dat Gansey een ravenjongen is, een leerling op de dure privéschool Aglionby. Hoewel haar familie haar vertelt dat Blue niet in de buurt van de jongens van Aglionby mag komen, raakt ze toch verweven in de mysterieuze wereld van de ravenjongens…

De ravenjongens is het eerste deel in de Raven-serie van Maggie Stiefvater. Dit sterke begin zit vol boeiende personages, bovennatuurlijke aspecten en spanning. Maggie Stiefvater heeft een prachtige schrijfstijl waar je je hoofd wel goed bij moet houden. Stiefvater weet prachtige zinnen te formuleren waardoor je elke zin aandachtig wilt lezen. Het eerste hoofdstuk zorgt al voor de nodige spanning zodat je erg nieuwsgierig wordt naar de rest van het verhaal. Halverwege krijgt het verhaal een spannende wending die je hartslag omhoog laat schieten!

In De ravenjongens lees je het verhaal vanuit verschillende perspectieven. Je leest niet alleen vanuit het oogpunt van Blue, maar ook de vier ravenjongens komen vaak aan bod. De vele personages die worden geïntroduceerd in het verhaal levert in het begin wel wat verwarring op, waardoor je misschien wat moeite krijgt met het lezen van dit boek, maar aan het einde heb je een goed beeld van de personages en kun je ze makkelijk van elkaar onderscheiden. Dit boek legt dus geen focus op romantiek, maar juist op de vriendschap tussen de ravenjongens.

Het bovennatuurlijke aspect van deze serie is zeer interessant. De familieleden van Blue hebben verschillende gaven, wat ontzettend leuk is om over te lezen. Ook leiden de ravenjongens hun eigen zoektocht naar iets bovennatuurlijks, waarover je steeds meer informatie krijgt. Als je wat wilt lezen over tarot, leylijnen en meer paranormale verschijnselen, moet je dit boek zeker een kans geven.

De ravenjongens is een mooi begin van de serie van Maggie Stiefvater. De schrijfstijl is fijn, de personages zijn interessant en het verhaal wordt uiteindelijk erg spannend. Een aanrader voor jongeren die behoefte hebben aan wat paranormale mysterie en interessante personages! Ik kan je gelijk geruststellen, want De dromendieven, het tweede deel in deze vierdelige serie, is al verkrijgbaar in de boekhandel!
De ravenjongens, Maggie Stiefvater. Uitgeverij Moon, €17,95 (15+)

Benieuwd naar De dromendieven? Dit deel recenseert Joost volgende week!