Recensie: De Selectie

Sterren1.5

De Selectie. Kort gezegd: een groep vrouwen die om het hart van de knappe prins Maxon strijden, met als uitkomst maar één winnaar. De winnares belandt direct in de hoogste kaste en gaat een luizenleventje tegemoet als prinses. In het land Illea behoort ieder tot een kaste. Van 1: erg rijk naar 8: erg arm. Alle vrouwen tussen de 15 en 25 jaar krijgen een uitnodiging, om zich te kunnen opgeven voor de loterij. America Singer behoort tot één van de lagere kasten en wil in eerste instantie niks met de loterij te maken hebben. Op aandringen van haar geheime liefde Aspen schrijft ze zich toch in (om financiële redenen). America is 1 van de 35 uitverkoren meiden die de kans van haar leven krijgt. Ze wordt geselecteerd en laat met tegenzin haar geliefde en oude leventje achter en vertrekt naar het grote glitterpaleis, waar zij uiteindelijk misschien als prinses wordt gekroond.

Ik keek uit naar de 35 jonge meiden die elkaar naar de haren zouden vliegen en een paleis waar de spanning om te snijden is met een groep fanatiekelingen. Volgens mij heb ik 1 of 2 keer een discussie gelezen, maar verder was er geen sprake van het ouderwetse backstabbing of elkaars baljurken vernielen. Het Bachelor-effect was iets wat mij het meest interessant leek aan dit boek, maar het gevecht wat vaak hierbij gepaard gaat, is mij geheel ontgaan. Verder krijg ik te weinig te weten over de andere deelnemende meiden, om echt mee te kunnen leven wanneer er weer eentje uit de wedstrijd wordt gegooid. Zo was het voor mij niet zozeer een afvalrace en boeide het ook niet dat America uiteindelijk als één van de laatsten overblijft. America gedraagt zich als de lelijke eend in de vijver met perfecte troonopvolgers en dat gaat vervelen. Ook de ‘perfecte bachelor’ is niet vlekkeloos: prins Maxon is altijd iets té begripvol en is op sommige momenten raar bezig. Hij lijkt meer op een mislukte Dinsey-prins dan een geloofwaardig karakter, waardoor ik hem niet al te serieus kon nemen.

Geen van de andere personages is goed uitgewerkt, daardoor lijkt het alsof alles om America en haar zielige probleempjes draait. Haar geheime liefde Aspen en Prins Maxon zijn voorspelbaar en clichématig. Ook de liefdesdriehoek (waar ik van hou als-ie goed is uitgewerkt) is slordig en slecht uitgewerkt. Dit boek wordt soms vergeleken met De hongerspelen, wat mij op het verkeerde been heeft gezet. Het thema, de schrijfstijl, het plot, de personages en de namen (America Singer, raad eens wat zij doet?), komen niet eens in de buurt van THG. Ook het genre dystopie waarmee het boek wordt bestempeld, is niet correct. Zoals bij andere boeken uit dit genre, kon ik geen enkele connectie vinden met de plek waar America woont, Illea. Hoe is het land ontstaan? Wat voor gebeurtenis heeft er plaatsgevonden waardoor het kastenstelsel is ontstaan? En waarom was de Selectie georganiseerd? Kira Cass schrijft nauwelijks over het tot stand komen van Illea en dat vind ik een groot gemis.

Dit is het eerste deel uit De Selectie-trilogie. Deel 2, De Elite, is net uit in Nederland en er gaan geruchten dat CW (Amerikaanse tv-zender) er een serie van wil maken. Hopelijk zit de tv-serie beter in elkaar dan het boek, want anders zullen de kijkcijfers niet erg hoog worden.
De Selectie, Kiera Cass. Van Goor, € 15,00 (15+)

22 reacties

1. Marcia

Ook ik moet zeggen, dat ik deze serie geweldig vond en hem in 1 adem uit heb gelezen. Ik vind het jammer dat de serie nu uit is.

1. Myrthe

Deze hele serie was prachtig.
      Je leeft mee met de personages omdat je ze zo goed kent.
      Het is een groot drama dat langzaam opgebouwd wordt.
      Ook wil je steeds dat ze verliefd wordt op prins Maxon of juist op Aspen die haar maar niet wil loslaten.
      Tijdens het boek wens je vaak dat juist jij de gene bent die aanbeden wordt door twee jongens, loopt in baljurken, het lekkerste eten krijgt en toch zichzelf blijft.
      Ook het geheim va Maxon en de onverwachte terugkeer van Aspen in het verhaal maken alles nog beter.
      Je smet door de liefde (voor de familie) en okè soms is het voorspelbaar maar dat verandert niks aan het feit dat dit (en de andere) boek(en) prachtig geschreven zijn.
      Dit hierboven is hoe het boek echt is.
      De juiste recensie (volgens mij en veel andere)

2. Emma

Ik vind het op zich een leuke serie maar de schrijfster had er meer van kunnen maken. In de boeken wordt vooral de wedstrijd tussen de meisjes beschreven. Ook de driehoeksverhouding tussen America, Maxon en Aspen wordt vaak beschreven maar ik vind dat hier net iets te veel aandacht aan is gegeven. Het heen en weer slingeren tussen Maxon en Aspen gaat op den duur vervelen. Tijdens de wedstrijd gebeurt er een hoop in het land dat Illea wordt genoemd maar het wordt naar mijn mening erg oppervlakkig in het boek verteld. Als de schrijfster wat meer aandacht had besteed aan het ontstaan van Ilea en de veranderingen die zich plaats vinden in het land terwijl America mee doet aan de Selectie had deze serie beter kunnen worden dan hij al is.

3. an other Emma

Ik vind dat je Überhaupt niet eens iets slechts over deze serie kan zeggen.. Het zijn mijn meest waardevolste boeken die ik heb, en je kan er helemaal in weg dromen. voor mij zijn ze een 10 plus waard!

4. Dee

Hoe kan jij dit 1,5 ster geven?! Dit is een van de beste boekenseries die ik ooit heb gelezen! Je zou zelf eens met zo’n origineel idee moeten komen zeg, dan piepen we wel anders…

1. ook een emma

precies, ga maar even zo’n boek schrijven. het is je eigen mening maar ik vind het een 10 waard. Ik vind de driehoeksverhouding tussen aspen, maxon en america juist belangrijk. omdat dat de reden is waarom maxon america zoveel tijd geeft. zij heeft zijn hart allang gewonnen

5. Thirza

Ik ben het compleet met je eens, een vriendin van mij heeft mij deze boeken serie gegeven om te lezen maar ik zit nu in deel drie en vind er nog altijd niks aan. Het is zo cliché, de schrijfstijl is amateuristisch, de karakters zijn oppervlakkig, Aspen en Maxon deugen beide niet en America is al even erg. Ze is zo snel over te halen en om de haverklap veranderd ze van gedachten. Eerst kiest ze voor Maxon, dan ziet ze hem zogenaamd hoe hij echt is en wilt ze stoppen, maar hij hoeft maar 1 ding te zeggen if ze ligt weer aan zijn voeten. En dat ondanks dat hij zit te vozen met al die andere meisjes, en zij is even erger met Aspen. Maar goed, ik moet wel bekennen dat ik graag wil weten hoe het afloopt en als ze dan voor iemand moet kiezen.. Kies dan alsjeblieft voor Aspen.

6. Lisa

Ik heb een vriendin die dit super vaak leest. Ik ga het ook lezen, en ja ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben maar mij lijkt het een super serie

7. Amelie

Dit Zijn Echt de BESTE boeken die ik ooit heb gelezen , zie verdienen VEEL MEER Dan een 1,5 !!!!!
    Sorry voor de hoofdletterfouten , ik zit op de iPad

8. Iris

Hallo,
    Ik heb deze serie in het engels gelezen en las hem in een keer uit. Deze serie is echt super goed! Leest gemakkelijk en je kan er best makkelijk inkomen.
    Groetjes iris

9. Gwen

Als je zo graag wilt weten hoe Illea is ontstaan en het Kaste stelsel raad ik je aan om de andere delen te lezen want daar word het haarfijn uitgelegd. Ik vind het onredelijk dat je het boek maar 1.5 ster geeft. ik geef toe dat het zeker geen vijf-sterren boek is want het is voorspelbaar, personages zijn slecht uitgewerkt, de liefdescirkel is slecht uitgewerkt. (niet dat ik daar iets mee heb, maar ik geef je gelijk.) Maar het is zeker geen slecht boek. Het verhaal is goed bedacht en meestal zijn de eerste delen van een trilogie nog niet zo spannend (op een paar na dan.) Maar de andere delen is de spanning soms om te snijden. Want geloof me het komt uit een onverwachte hoek……

10. Jet

Ik heb begrip voor de kritiek die op de boeken wordt gegeven, want ook ik zie dat het soms nogal voorspelbaar is (bij de One is daar trouwens geen sprake van), de bekende liefdesdriehoek komt er weer in voor en soms is het een beetje kort door de bocht, maar soms hou ik daar wel even van, van die clichés en van die gebeurtenissen die zo te verwachten waren dat ze bijna onverwacht zijn.
    In de andere delen wordt meer uitgelegd over het ontstaan van Illea, en de boeken worden steeds spannender. Ik wacht met heel veel ongeduld op het moment dat ik de Prinses in mijn handen heb…

11. liy

Ik snap dat je teleurgesteld kan zijn omdat je iets anders hebt verwacht. maar probeer er eens met andere ogen naar te kijken. vind je het dan ook nog zo slecht. Het boek is misschien niet de volle 100% perfect maar het is zeker meer waard dan een 1,5. Dit soort boeken las ik nooit maar toen ik het eenmaal had gelezen wou ik het niet meer wegleggen. Ik heb resect voor Kiera Cass, hoe ze mij zo het verhaal in heeft laten slepen. Ik kan niet wachten op deel vijf.

12. Marlies

Ik begrijp de frustraties over het feit dat de meisjes elkaar niet om de nek vlogen, alles behalve. Iedereen op Celeste na was eigenlijk zeer lief en vriendelijk tegenover elkaar en dat maakte het in het begin wel even jammer. Maar hoe verder in het boek, hoe minder het me interesseerde. America trekt je aandacht voor de volle 100 procent, waardoor je alles wou weten wat er met haar aan de hand was. Het is inderdaad wel jammer dat we niet zo heel veel wisten over haar concurrenten.
    Over hoe Illea is ontstaan daarin tegen, is wel zeer goed uitgelegd in de geschiedenislessen.
    De liefdesdriehoek vind ik eigenlijk totaal niet zo voorspellend, ik wist wel dat Aspen moest terug komen. Maar toen hij daar ineens in het paleis stond, schrok ik mezelf toch wel even een ongeluk. Dat laatste is juist wat het boek zo goed maakt, je zit in het verhaal van begin tot einde.
    Ik heb meer vragen over wat er in de vervolg boeken gaat gebeuren, dan over dit boek.
    Ik zou het dan ook nooit een 1,5/5 geven, ondanks dat je weet dat America moet doorgaan door de vervolg boeken, is het toch niet zo voorspellend als gedacht.

13. Thera

SPOILER ALERT
    je kan deze boeken niet zo’n laag cijfer geven. dat het alleen maar over America gaat is logisch omdat zij de hoofdpersoon is en voor mijn gevoel kreeg ik genoeg mee van de rest van de deelnemers. de driehoeksverhouding is geweldig, vooral toen op het laatst van het laatste boek Maxon niet voor haar leek als “the one” en dan op het allerlaatste moment nog een plottwist door het lot. deze boeken zijn na mijn mening en die van vele andere meer waard dan een 1,5. je kunt geen sterren geven over de mening van maar 1 persoon omdat dat niet een gemiddelde mening is.

14. Nina

Ik heb alle 4 delen gelezen en kijk erg uit naar deel 5. Het zijn fantastische boeken en de karakters van de personages zijn goed uitgewerkt! Een dikke voldoende, geen 1,5. Nogal een sneu cijfer.

15. love the selectie