Recensie: De test

Sterren4.5

In futuristisch Amerika is de wereld niet meer zoals die was. Dit komt door de Zeven Oorlogsfasen: fasen van nucleaire oorlogen en extreme natuurrampen. Beetje bij beetje wordt de wereld weer opgebouwd. Dit moet echter wel gedaan worden door slimme mensen, alleen zij kunnen een goed bestaan opbouwen. Om deze slimme mensen te vinden, wordt er elk jaar een test gemaakt voor leerlingen die uitmuntend presteren. Dit jaar is Cia Vale, de hoofdpersoon, een van die uitverkoren. Cia is dolblij als ze dit hoort, maar dit verandert de avond voordat ze vertrekt voor de test. Haar vader neemt haar namelijk apart en vertelt haar over zijn ervaring met de test: dat zijn geheugen na de test werd gewist.

Cia is echter verplicht om deel te nemen aan de test. Wat begint met tamelijk onschuldige toetsen, eindigt in een dropping van 1100 kilometer door het voormalige Amerika. De uitverkorenen voor de test doen er alles aan om de eindstreep te halen. Dit resulteert in een strijd waarin niets is verboden. Gaat Cia dit overleven?

De Test is het eerste deel uit de Test-trilogie, geschreven door Joelle Charbonneau. Het boek wordt vergeleken met De Hongerspelen en Divergent en die vergelijking mag zeker gemaakt worden: het boek is net zo geweldig. Als je aan het boek begint, moet je heel even wennen aan de futuristische samenleving, maar zodra de test begint, wil je het in een keer uitlezen. Ik geef het boek 4.5 sterren omdat het een geweldig, spannend boek is. Wel heeft het de standaardelementen van een dystopisch boek: het speelt zich af in de toekomst, de regering is niet goed bezig en uiteraard komt er een jongen in voor waar de hoofdpersoon verliefd op wordt. Ik raad jullie dit boek allemaal sterk aan en ik kan niet wachten op deel twee!
De Test, Joelle Charbonneau. Karakter Uitgevers, € 19,95 (15+)