Recensie: De Zevende Zoon

Nu The Seventh Son, de boekverfilming van De geestenjager, in de bios draait, is er een speciale filmeditie van het boek uitgebracht. Dit boek bevat de eerste twee delen van De geestenjager-serie, waarin Thomas, een zevende zoon van een zevende zoon, in de leer gaat bij een geestenjager. Hij stopt kwaadaardige wezens, zodat deze monsters de mensen geen kwaad zullen doen. Thomas begint aan een zware opleiding vol met geesten, heksen en gevaarlijke monsters.

De eerste twee delen van Joseph Delaney’s serie zijn waarschijnlijk heel anders dan de film. In de trailer lijkt Thomas bijna een volwassene, terwijl hij in de boeken nog maar een jongen van dertien is. De cover misleidt je een beetje, maar dat mag de pret niet bederven, want het boek zit goed in elkaar. En hoewel het eruitziet als een dikke pil, lees je het dankzij de pakkende schrijfstijl van Delaney snel weg. Jonge lezers, zowel jongens als meisjes, die nog niet veel Young Adult lezen, zullen door dit boek echt in de ban raken van dit genre.

Het verhaal is spannend en griezelig en de personages hebben allemaal wat duisters, maar ook weer wat goeds. Thomas heeft bijvoorbeeld contact met Annelie, een gevaarlijk meisje met een goed hart, waardoor je personages gaat vrezen, maar ze tegelijkertijd in je hart sluit. Ook is alle informatie over geesten uitgebreid, Joseph Delaney heeft echt nagedacht over dit Middeleeuwse magische avontuur!

Dit verhaal is erg leuk en na dit boek wil je zeker meer delen lezen over Thomas. Wel zijn er wat kleine minpuntjes, bijvoorbeeld dat sommige gebeurtenissen in het eerste deel, De laatste leerling, wat voorspelbaar zijn en het tweede deel, De vloek, komt in het begin wat moeilijk op gang, maar voor de rest is De zevende zoon een geestachtig fijn verhaal dat je de rillingen op het lijf bezorgt!
De Zevende Zoon, Joseph Delaney. De Fontein, €17,50 (12+)