Recensie: Extra Testament Gouden Lekie

Sterren2.5

Op 24 december 1994 worden Oliver en Dori (een tweeling) in een bos gelegd door hun ouders. Robert de Payens, een boer, ziet de kinderen liggen. Een magisch figuur, heer Oldor, verschijnt aan Robert en vertelt hem dat de twee kinderen voorbestemd zijn om de wereld te redden. Robert en zijn vrouw adopteren de kinderen en ze beleven een onbezorgde jeugd. Tot hun twaalfde verjaardag, waarop ze te horen krijgen dat zij de uitverkoren kinderen zijn die de wereld moeten redden van heer Vuidel, de slechte broer van heer Oldor. Maar voordat ze de wereld kunnen redden, hebben ze veel training nodig. Ze trainen in een eik in het bos, waar ze zich in kunnen versmelten. Daar oefenen ze in allemaal trainingruimtes met behulp van matrollaars, kleine wezentjes die de kinderen helpen om uiteindelijk hun eerste opdracht te vervullen, namelijk het vinden van de Gouden Lekie. En alsof dat nog niet genoeg is, moet de tweeling het ook nog opnemen tegen Sandor, een slecht kind dat er alles aan doet om de tweeling te stoppen.

Gouden Lekie is het eerste deel van deze zesdelige serie. In dit eerste deel word je als lezer geïntroduceerd in het verhaal en de opdrachten die de kinderen moeten uitvoeren om de wereld te redden van de ondergang. Een groot pluspunt aan dit boek is de originaliteit. Alhoewel het verhaal ‘red de wereld’ erg cliché klinkt, zijn er veel originele magische wezens bedacht die de kinderen helpen en dat maakt het verhaal erg leuk om te lezen. De schrijfstijl is redelijk luchtig en daardoor kom je er met gemak doorheen. Ook kan een groot publiek aan deze serie beginnen, ik heb het idee dat kinderen van twaalf jaar erg van dit verhaal zullen genieten, maar ook volwassenen kunnen dit boek met plezier lezen.

Een groot nadeel aan het verhaal is dat de spanning er nog niet echt in zit. De antagonisten in het verhaal proberen de kinderen wel te verhinderen, alleen gebeurt dit niet erg effectief en is het boek daardoor niet echt spannend te noemen. Er staan ook veel zinnen met onnodige uitroeptekens in, met de bedoeling het verhaal toch nog een beetje spannend te maken, wat niet echt lukt. Toch is het einde zo geschreven dat ik wel benieuwd ben naar het tweede deel van Extra Testament, namelijk Zwarte Pest.
Extra Testament: Gouden Lekie, W.M.J. Groeneveld. PMA, € 17,50 (12+)

Ook benieuwd naar het tweede deel in deze serie? Volgende week recenseert Joost Zwarte Pest!