Recensie: Finale

Sterren3

June Iparis is nu handlanger van de president in het toekomstige Amerika en Day Wing onderdeel van het leger. Het land staat op het randje van oorlog voeren, doordat er een dodelijke epidemie door de Koloniën trekt. June en Day hebben elkaar niet meer gezien sinds ze beiden een belangrijke rol zijn gaan spelen in het besturen van het land. Nu wordt er een politiekbanket gehouden om een bondgenootschap met Antarctica te sluiten, zodat dit continent een medicijn kan vinden voor de plaag. Als dat lukt, kunnen ze de oorlog stoppen nog voordat-ie is losgebarsten. Day’s broertje Eden zou over dit medicijn beschikken, en June heeft als opdracht gekregen om Day over te halen. Eden is zowat de laatste die Day overheeft, en daarom weegt deze beslissing haar erg zwaar. Maar zal Day zijn broer opgeven om anderen te laten leven?

Deel 1 van de trilogie was een geweldig begin: twee sterke hoofdpersonen met een spannend en vlot plot. Het was gewoon goed. Het tweede boek was moeilijk om in te komen (af en toe zelfs saai) en wanneer Lu er een driehoeksromantiek ingooit, hield ik het voor gezien. Er waren dus heel wat positieve recensies nodig, om mij het derde deel te laten lezen. Het eerste deel zal altijd het beste zijn, wordt weleens gesteld ,ik hoopte alleen dat Finale het tegendeel zou bewijzen.

Het vorige deel eindigde met schokkende informatie over Day, wat iedere lezer zich goed kan herinneren wanneer hij/zij aan het laatste boek begint. Ik had hoge verwachtingen van deel 3, Lu is een goede schrijfster -daar niet van- maar Finale stelde me toch een beetje teleur.

Ten eerste, ik houd van actie in een boek. Ook houd ik van een aanval plannen of discussies, maar naar mijn mening was de balans net iets te weinig vechten en iets te veel praten óver de aanval. Een pluspunt is de manier waarop Lu haar personages door de boeken heen meer volwassen laat worden. Dat is ook een van de redenen waarom ik graag YA lees: de geleidelijke overgang van wijzer worden en het omgaan met conflicten (helemaal als heel het land op jou vertrouwt). Ook Lu’s verbeelding is eindeloos, June en Day’s wereld is er een die op de lijst bij The Hunger Games mag komen te staan. Lu werkt deze perfect uit en laat je begrijpen hoe het is om in een land te leven waarin de spanningen hoog oplopen.

Helaas maakte hoofdpersoon June een gedragsverandering door in dit boek, wat mij nogal irriteerde. Aan hulpeloze personages kan ik me rot ergeren en June was dat, in deel 1 en 2, zeker niet. Ze wist haar mannetje te staan. In deel 3 is ze voordurend verlegen en durft ze geen tegenspraak meer te geven wanneer ze bij Day of de president in de buurt is. Wat is daar misgegaan?!? Het eind was het ook niet helemaal voor mij, ieder zijn eigen mening, maar ik zag het eerlijk gezegd al een beetje aankomen. Het was een wat onrealistisch en cliché einde. Finale heeft zijn minpunten, toch weet Lu het redelijk af te sluiten en heeft hiermee drie sterren verdiend.
Finale, Marie Lu. Gottmer, € 16,95 (13+)

Benieuwd naar de recensie van het vorige deel? Die lees je hier.