Recensie: Gebroken

Sterren3

Anna is een gelukkig meisje. Ze kan het goed vinden met haar ouders, heeft veel vriendinnen, is geliefd bij de jongens en doet het goed op school. In de zomervakantie wordt ze zestien jaar oud en geeft ze een feestje voor al haar vrienden. Haar ouders zijn niet thuis en het feest is gezellig, totdat Anna even naar haar slaapkamer gaat en wordt verkracht door een man met een bivakmuts. Ze kan er niets tegen doen en besluit er niets over te zeggen. Ze gaat zelf op onderzoek uit om de dader te vinden. Er zijn veel mensen die verdacht zijn en de potentiële dader zouden kunnen zijn. Ze heeft uiteindelijk een idee wie de dader is, maar heeft ze wel gelijk? En zou ze de dader kunnen terugpakken?

Het debuut van Jennefer Mellink is een spannende thriller en is zeker een goed verhaal voor een beginnende schrijfster. Deze thriller heeft een goede opbouw en zorgt vaak voor zenuwslopende momenten. Als lezer wil je ‘m snel uitlezen, zodat je ontdekt wie de verkrachter is. Het is zeker een heftig verhaal en is aan te raden bij wat oudere lezers. Er komen veel schokkende gebeurtenissen in het boek voor, maar dat maakt het verhaal realistisch en bijzonder.

Een nadeel aan dit boek is de oppervlakkige persoonlijkheid van de hoofdpersoon, Anna. Anna komt over als een verwend en zelfingenomen meisje, en daardoor is ze af en toe niet al te slim. Er zijn meerdere hoofdstukken in het boek waar Anna hele domme dingen doet waardoor ze in gevaar komt. Ze is daardoor wat naïef en daar kun je je af en toe aan ergeren. Wel is dit geloofwaardig, aangezien een meisje zoals Anna makkelijk in zeven sloten tegelijk kan lopen.

Ook zijn er een paar hoofdstukken in het boek die als een dagboekvorm zijn geschreven, grotendeels vanuit het perspectief van de verkrachter. Het is interessant dat je het standpunt en de gedachtegang van de dader kan lezen, maar ik kan er moeilijk inkomen dat een verkrachter zijn gedachtes in een dagboek zou opschrijven.

Alhoewel dit boek wat minpunten heeft, maakt het einde een hoop goed. Het verhaal neemt dan zo’n grote wending dat je geschokt en verbaasd de laatste paar bladzijdes leest. Het einde is echt heel goed gedaan, je ziet het als lezer totaal niet aankomen. Door dit verbazingwekkende slot is dit zeker een goed begin van de schrijfcarrière van Jennefer Mellink!
Gebroken, Jennefer Mellink. Clavis, €17,95 (15+)