Recensie: Heksenwaan

Sterren3.5

Het half-Oekraïense dertienjarige meisje Nikkie Zeevenslooten voelt zich anders dan anderen. Ze voelt zich volwassen voor haar leeftijd en schrijft en tekent vaak in haar schetsboek. Dat boek heeft ze zeker nodig, want er gebeuren eigenaardige dingen die ze een plekje moet geven. Als ze bij de Heksenwaag in Oudewater is, komt ze allemaal vreemde personen tegen die belangstelling hebben voor haar. Ze weet te ontsnappen aan deze enge figuren, maar uiteindelijk komt ze in de Binnenlanden terecht, het land van de heksen. Gevaarlijk is dit zeker, want Nikkie is namelijk het mensenkind dat wordt gebruikt voor de Wilde Jacht, terwijl nog geen enkel kind dit heeft overleefd… Zal het Nikkie wel lukken en beschikt ze misschien over bepaalde krachten waar ze zelf geen weet van heeft?

Heksenwaan is een spannend en kort boek dat je binnen een dag uit hebt. Het bevat maar 150 pagina’s en het lettertype is nog best groot, zodat het boek soepel leest. Het boek zelf is heel mooi, aan het begin en eind van het boek zijn er mooie schetsen van Nikkie gemaakt die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. De opbouw van een hoofdstuk is ook leuk gedaan, aangezien er eerst een korte dikgedrukte tekst staat van Nikkie of een andere bron, waarna het verhaal begint.

Nikkie en de andere personages zijn best interessant, maar door het nogal korte verhaal worden de personages niet uitgewerkt, wat wel jammer is. De wereld van de heksen is erg duister en mysterieus, en als lezer vind je het jammer dat je niet meer over deze wereld kan lezen nadat je het boek uitleest. Door de grote hoeveelheid aan spanning wil je dit boek in een razend tempo uitlezen, maar raak je achteraf wel teleurgesteld dat het zo kort is. Een vervolg met wat meer bladzijdes zou vast zeker in de smaak vallen!
Heksenwaan, Martijn Adelmund & Iris Compiet. Luitingh Sijthoff, € 12,50 (13+)