Recensie: Hemelvaart

Sterren4

Het is zomer 1985. Na haar eindexamen gaat Judith samen met vijf vriendinnen op vakantie naar het Griekse Paros. Overdag liggen ze op het strand en ’s avonds gaan ze uit hun dak. Ze feesten en drinken er op los. Op de laatste avond van de vakantie hebben vier van de zes vriendinnen geen zin meer om te feesten: ze willen immers fris en fruitig aan de terugreis beginnen.

Judith en Annette zijn het hier niet mee eens en besluiten om nog een avond flink los te gaan. Dit doen ze samen met een Griek en een groepje Duitsers die ze tijdens de vakantie hebben leren kennen. Ze besluiten om per motor naar een club te gaan die buiten het centrum ligt. Annette en Judith willen allebei achterop de motor bij de Griekse jongen en uiteindelijk is Judith degene die haar zin krijgt. Annette springt achterop bij een van de Duitsers. Judith en de Griekse jongen gaan voorop en even later zien ze Annette en de Duitsers niet meer. Ze besluiten om te keren en komen uiteindelijk de Duitsers tegen, die er verslagen bijzitten. Annette ligt op de grond, te midden van een plas bloed. Met vijf meiden, zes rugzakken en een doodskist keren de meisjes terug naar huis.

Met dit verhaal start het boek. In de rest van het verhaal neemt Judith Koelemeijer je mee door haar leven. Je krijgt te lezen welke invloed de dood van Annette heeft gehad op het leven van haarzelf, op dat van Annette’s ouders en broer en op het leven van de andere vriendinnen. Je springt van het heden naar het verleden, je ziet hoe iedereen met het verlies om probeert te gaan. Dit is erg goed beschreven.

Judith heeft nog één vraag: wat is er die avond precies gebeurd? Ze spreekt met haar vriendinnen om de waarheid boven tafel te krijgen. Dit blijkt echter niet zo makkelijk als gedacht. In de loop der jaren heeft iedereen een eigen verhaal van de gebeurtenis gemaakt dat ieder voor zich kan accepteren en mee kan leven. Naast haar vriendinnen probeert Judith de Duitsers en de Griek te vinden. Zal dit haar lukken? En zal ze antwoord krijgen op de vraag wat er gebeurd is die nacht?

Hemelvaart is het eerste autobiografische boek van Judith Koelemeijer. Je kunt je erg inleven in het boek en er zit ook nog enigszins spanning in, hoewel het geen sensatiegericht boek is. Het is het verhaal van haar jeugd, of hoe ze het zelf zegt: het verhaal van het einde van haar jeugd. Als je houdt van verhalen die echt gebeurd (kunnen) zijn, is dit zeker een aanrader. Vandaar dat ik dit boek vier sterren geef.
Hemelvaart, Judith Koelemeijer. Atlas Contact, € 19,95 (15+)