Recensie: Het dufste uit DUF

Sterren4

DUF omschrijft zichzelf als een ‘onafhankelijk, eigenwijs boektijdschrift voor jongeren’. Als je hier nog steeds niet echt een beeld bij hebt: 160 pagina’s vol met korte verhalen, strips, testjes, foto’s en vooral heel veel artikelen over allerlei onderwerpen.

Zelf las ik al een tijd eigenlijk nauwelijks tijdschriften meer, omdat die voor mijn gevoel steeds dezelfde dingen bleven herhalen. DUF is gelukkig een stuk origineler. Sommige stukken zijn heel sarcastisch geschreven om juist te laten zien hoe het niét moet, sommige zijn vermomd als test of bestaan uit een reeks praktische tips. Aan de vormgeving is ook duidelijk veel aandacht besteed: overal zijn plaatjes, collages en felle kleuren. Soms begint dit een beetje op de zenuwen te werken en zorgt het ervoor dat het geheel wat onoverzichtelijk wordt, maar over het algemeen werkt het heel goed. Het is een heerlijk boek om in te bladeren; vrijwel ieder artikel sprak me direct aan. Een van de hoogtepunten vond ik de ‘Relikeuzewijzer’, een ironische en tegelijk informatieve quiz om uit te vinden welk geloof het best bij je past. Ook de stukken over reclame en propaganda, overeenkomsten tussen horrorgames en Bijbelse kunst en liegen vond ik heel goed.

Wat je wel in gedachten moet houden: dit is een compilatie van 5 jaar DUF, hoewel er ook voor 25% aan nieuw materiaal instaat. Ik heb één eerdere uitgave gelezen en herkende al behoorlijk wat artikelen. Alsnog was het wel de moeite om deze ook te lezen, maar als je meer dan één DUF in huis hebt, zou ik deze overslaan en wachten op een nieuwe editie.
Het dufste uit DUF, Petra Boers & Suzanne Hertogs. Nieuw Amsterdam, € 14,95

Lees meer over Simone in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Simone