Recensie: Kinderjaren

Sterren 2

Kinderjaren gaat over een Deens gezin dat woont op het Groenlandse eiland Disko, in het kustplaatsje Godhavn. Je volgt de drie kinderen van de familie. De jongste is Bjork, een meisje dat weinig vrienden en vriendinnen kan maken op school. De oudere broer is Knut en moet misschien zijn enige vriend kwijtraken. De oudste dochter is Hilde, die verliefd wordt op Johannes, een nogal vreemde jongen, die niet geliefd is bij haar vader.

Het verhaal beschrijft het leven van drie kinderen die in een koude omgeving wonen en weinig contact met anderen hebben, omdat het Groenlandse eiland zo afgelegen ligt. De drie kinderen zijn nogal verschillend en kijken alle drie op een andere manier naar het leven. Veel gezinnen verhuizen uiteindelijk naar een wat grotere stad of vertrekken naar een ander land.

Dit boek is ingedeeld in drie delen, waarin elk deel is geschreven vanuit het perspectief van één van de kinderen. Je leest elke keer over hun problemen, dromen, worstelingen en relaties tot anderen.

De schrijfstijl van Iben Mondrup weet de lezer jammer genoeg niet vast te pakken. De gevoelens van de personages komen net niet goed genoeg over, waardoor je nauwelijks een band krijgt met de drie kinderen. Het gedrag van sommige personages is niet te verklaren, waardoor ze een zekere afstand bewaren tot de lezer. Daarbij is er nauwelijks sprake van plotontwikkeling. De sfeer van Groenland is daarentegen heel sterk neergezet en de kilte van dit afgelegen dorpje is zeker te voelen, maar dit kan er ook voor zorgen dat het verhaal je nogal koud laat. Kinderjaren is echt een boek dat je moet liggen en helaas was dit bij mij niet het geval.
Kinderjaren, Iben Mondrup. Querido, 19,99 (15+)