Recensie: Kom niet dichterbij

Sterren3.5

Kom niet dichterbij gaat over de zussen Marjolein en Reva. Marjolein, de oudste, heeft haar leven redelijk op orde. Ze woont al sinds haar zeventiende samen met haar vriend en steunt haar jongere, labiele zus Reva zoveel mogelijk. Reva, de jongste zus, heeft het moeilijker dan Marjolein. Ze is zeven maanden geleden ontslagen uit een psychiatrische kliniek. Ze had een eetstoornis, een psychose en ze viel op de verkeerde mannen. Ook belde ze iedere avond Marjolein uit haar bed om haar verhaal kwijt te kunnen.

Voordat ze wordt opgenomen, zit Reva op de toneelschool. Het gaat redelijk met haar, totdat ze verliefd wordt op DJ, haar docent. DJ (in het boek ook wel ‘de DJ’ genoemd) is getrouwd en gebruikt Reva alleen maar voor de seks, wat Reva gewoon toelaat. Het gaat steeds slechter met Reva en ze glijdt steeds verder af. Marjolein probeert haar te helpen, maar kan ze dat wel?

Ik vond Kom niet dichterbij een bijzonder boek. Aan de hand van de door Marjolein gereconstrueerde telefoongesprekken, gebeurtenissen en fragmenten, kom je langzaam te weten hoe Reva zo heeft kunnen afglijden. Ook krijg je steeds meer het gevoel dat Marjolein zelf ook de nodige problemen en trauma’s heeft. De band tussen Reva en Marjolein is goed beschreven. Wel is het verhaal erg heftig. Het is geen boek dat je zomaar ‘even wegleest’. Ook springt het verhaal soms van de hak op de tak, waardoor het soms moeilijk te volgen is. Maar dat past ook wel een beetje bij het thema van het boek, en bij het moeilijke karakter van Reva. Als je zin hebt om een mooi, maar pittig boek te lezen, dan is Kom niet dichterbij zeker een aanrader.
Kom niet dichterbij, Erna Sassen. Leopold, € 14,99 (15+)

Lees meer over Susan in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Susan