Recensie: Liquidator

Sterren 2

Liquidator is het nieuwe boek van Andy Mulligan, de schrijver van het bejubelde (en recent verfilmde) Trash. Doordat ik zulke goede dingen over Trash heb gehoord, had ik stiekem best hoge verwachtingen van dit boek. Helaas zijn die niet waargemaakt.

Het verhaal begint wanneer een middelbare schoolklas een paar dagen op snuffelstage moet om een kijkje te nemen in de wereld van de werkende mensen. Het boek wordt geschreven vanuit verschillende perspectieven. We kijken mee met Katkat die stage loopt bij een chirurg, Vicky die broodjes smeert bij een advocatenkantoor, Ben die bloemen schikt bij een bloemist, Wapper die pizza’s bezorgt, een tweeling die meehelpt bij de plaatselijke krant, twee jongens die in het riool gaan werken en een meisje dat een paar dagen mee mag kijken bij een wereldberoemde zanger. Aan het begin is het even wennen aan al deze verschillende personages, maar naarmate het boek vordert, heb je wel een beeld van iedereen. Helaas blijft het allemaal, waarschijnlijk omdat er zoveel verschillende protagonisten zijn, erg aan het oppervlak. We komen maar weinig te weten over de gevoelens en het verleden van iedereen en dat wat dan wel verteld wordt, is eigenlijk niet uitgebreid genoeg. Zo heeft een van de meisjes een eetstoornis, maar daar wordt eigenlijk amper aandacht aan besteed, jammer genoeg.

Het advocatenbureau waar Vicky stage loopt werkt voor het net gelanceerde, super-populair frisdrankje genaamd Liquidator. Wanneer Vicky koffie schenkt bij een belangrijke vergadering, doet ze een grote ontdekking. Het bedrijf blijkt namelijk kinderen in Afrika te hebben gebruikt als proefkonijn om het drankje op te testen. Deze testen zijn helemaal niet goed verlopen, maar dat wordt angstvallig verborgen gehouden door het bedrijf. Vicky besluit het heft in eigen handen te nemen en probeert samen met haar klasgenoten de fabrikant en het advocatenkantoor te ontmaskeren, maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan…

Het boek verandert in een aaneenschakeling van ongeloofwaardige gebeurtenissen. Tuurlijk, boeken mogen best een beetje overdreven zijn, maar de dertienjarigen in dit verhaal krijgen wel heeeeel veel voor elkaar. Op een gegeven moment werd het zelfs lachwekkend en kon ik het boek absoluut niet meer serieus nemen.

De ongeloofwaardigheid in combinatie met de oppervlakkigheid van het boek (en dan heb ik het nog geeneens over dat het ook niet erg mooi is geschreven), maakte dat ik het helaas geen aanrader vind. Hopelijk kan het volgende boek van Andy Mulligan het niveau van Trash wel evenaren.
Liquidator, Andy Mulligan. Gottmer, € 15,95 (13+)