Recensie: Losgelaten

Sterren 3.5

Losgelaten is het eerste deel van de Venice Beach-serie, vernoemd naar de plek waar zes tieners met elkaar in een strandhuis gaan wonen. Ze zijn allemaal om verschillende reden ontvoogd, wat betekent dat ze voor de wet als meerderjarig beschouwd worden en niet meer onder ouderlijk toezicht staan. De achterflap belooft “schandaal, roddels, liefde… en moord” en beschrijft de personages als “de bad boy, het brave meisje, de diva, de ritselaar, de rockbitch en de hacker”. Benieuwd of deze stereotypes echt zo sterk aanwezig zouden zijn, begon ik te lezen.

Gelukkig viel het mee. Dit boek begint rustig en geeft de lezer alle tijd om de personages beter te leren kennen, terwijl ze naar het strandhuis verhuizen en bevriend raken met elkaar. M.G. Reyes doet duidelijk haar best de karakters diepte te geven. In sommige gevallen lukt dit, hoewel bepaalde dingen er een beetje te dik bovenop liggen: het feit dat de helft van de bewoners zo geïnteresseerd is in mensenrechten, of de homoseksuele John-Michael die nooit helemaal aan clichématige opmerkingen kan ontsnappen. Ook zeggen de personages dingen die geen enkele normale tiener zou zeggen (denk aan: ‘ik sta paf’).

Het wordt al snel duidelijk dat iedereen geheimen heeft, maar de hints liggen er niet dik bovenop, waardoor het spannend blijft. Pas tegen het einde beginnen dingen te escaleren, waardoor het lijkt alsof dit boek voornamelijk bedoeld is als opwarmertje. Toch is dat niet erg storend: het is juist wel prettig dat de plot zorgvuldig in gang gezet wordt.

Op een paar storende puntjes na is dit een boek dat prettig wegleest en smaakt naar meer. Zolang je je tenminste niet laat misleiden door de achterflap.
Losgelaten, M.G. Reyes. Harper Collins, € 15,- (14+)

Lees meer over Simone in haar paspoort.