Recensie: Lud-in-de-mist

Sterren 3

Lud-in-de-mist is een stadje in het land Dorimare, Nathaniel Cantecleer is er de burgemeester van. Dichtbij het stadje, achter de Omstreden Heuvels, is het Elfenrijk gelegen. In Lud-in-de-mist is enkel en alleen al het woord ‘elf’ tot onzedelijk veroordeeld. Nu kampt het brave stadje met een probleem: vreemde wezens smokkelen stiekem elfenfruit het stadje in, waardoor de burgers van Lud gek worden en raar gedrag vertonen. De zoon van de burgemeester heeft van de verboden vruchten gegeten. Nu staat de respectabele Nathaniel onder veel druk. Hoe zorgt hij ervoor dat niet alle burgers van Lud uiteindelijk gek worden? En is zijn zoon nog te redden?

Lud-in-de-mist is door Hope Mirrlees in 1926 geschreven. Dertig jaar voordat de beroemde boeken van J.R.R. Tolkien verschenen en fantasy echt bekend werd. Lud (voor het gemak even afgekort) is een grondlegger geweest voor het genre fantasy. Mirrlees drukt haar observaties uit in prachtige zinnen. Het boek gaat deels over de relatie tussen de mensenwereld en het elfenrijk. Het verhaal telt een handvol personages, die elk uitgebreid aan bod komen.

Lud komt op mij over als een erg wijs en zwaar gedragen boek. Hiermee wil ik zeggen dat het verhaal veel lastige termen bevat (vergeleken met andere recentere fantasy boeken) en het hierdoor bij een onervaren fantasy lezer, overkomt als een stevig verhaal. Tevens vind ik dat er weinig spannends gebeurt. De eerste honderd pagina’s zijn gevuld met conversaties over iets wat misschien zou kunnen gebeuren en achtergronden van bij-personages en plaatsen. Ik ben een ietwat ongeduldige lezer die graag actie heeft in een boek. Dit bood Lud-in-de-mist voor mij helaas niet.
Lud-in-de-mist, Hope Mirrlees. Boekerij, € 21,99 (15+)