Recensie: Ontwaakt

Sterren2.5

Ontwaakt is het achtste deel in de Huis van de Nacht-serie. Kalona, Zoey en Stark ontwaken vanuit het hiernamaals. Neferet is bij Kalona als hij wakker wordt, en als Neferet erachter komt dat Kalona zijn queeste niet heeft volbracht, is ze woedend en keert ze terug naar het Huis van de Nacht om een einde te maken aan Zoey Redbird. Zoey is bijgekomen op het eiland Skye, samen met Stark, Aphrodite en Darius. Terwijl Aphrodite en Darius terug naar het Huis van de Nacht gaan, blijven Zoey en Stark op Skye, om bij te komen van hun reis naar het hiernamaals. Zoey heeft Stark nu als krijger, hoeder en ook als geliefde gekozen. Ook probeert Sgiach ervoor te zorgen dat Zoey haar opvolgster wordt. Zoey wil graag op Skye blijven, maar haar vrienden hebben haar nodig in het Huis van de Nacht. Stevie Rae probeert haar relatie met Rephaim nog steeds te verbergen, maar veel mensen vermoeden al dat er iets met Stevie Rae is. Rephaim moet ook een belangrijke keuze maken: helpt hij zijn vader in de strijd of kiest hij de liefde van Stevie Rae?

Ontwaakt is een aanrader voor degenen die de vorige delen ook hebben gelezen. P.C. Cast heeft naar mijn mening een goede schrijfstijl en ik vind zelfs dat haar schrijfstijl is verbeterd in dit boek. Ook maakt ze gebruik van een groot aantal personages die allemaal goed hun persoonlijkheden uitstralen. Je leest het verhaal steeds vanuit een ander perspectief en merkt dat alle karakters op een eigen manier denken. Deze wisseling van personages is ook weleens vervelend, omdat er soms drie keer in een hoofdstuk wordt omgeschakeld.

Een nadeel van deze serie is dat het verhaal erg complex wordt, doordat er bij elk boek bepaalde aspecten en verhaallijnen worden toegevoegd. Gelukkig heeft Cast in dit boek het verhaal niet nog groter en ingewikkelder gemaakt. De traditie waarin Zoey altijd drie verschillende vriendjes heeft, is ook eindelijk gestopt en dit is voor mij een groot pluspunt.

Wat me ergert, is het feit dat Neferet niet wordt gestraft voor haar daden, terwijl het echt overduidelijk is dat ze puur slecht is. Ze kan liegen, bedriegen, banden aangaan met Duisternis en alsnog komt ze er mee weg! Voor mij maakt dat het verhaal ongeloofwaardiger en een stuk minder leuk om te lezen. Ook zit er niet veel spanning in dit deel. Eigenlijk zijn er maar twee spannende stukken, wat ik behoorlijk vind tegenvallen.

Ondanks de minpunten, neemt het einde een interessante wending en ben ik toch erg benieuwd naar het volgende deel van Huis van de Nacht!
Ontwaakt, P.C. Cast & Kristin Cast. Boekerij, €17,95 (15+)