Recensie: Opstand

Overall Score4.5

Na het zinderende succes van Inwijding, dat ik ook heb mogen lezen, heb ik me gestort op opvolger Opstand. En man, wat is dit een te gek boek, zeg! Roth heeft haar eerste boek over Beatrice Prior en Tobias Eaton met dit tweede deel naar mijn mening ver overstegen.

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Beatrice “Tris” Prior is opgedeeld in vijf facties, die ieder staan voor hun eigen waarde: Zelfverloochening, Oprechtheid, Vriendschap, Eruditie en Onverschrokkenheid. Ieder jaar moeten de zestienjarige jongens en meisje kiezen bij welke factie ze voor de rest van hun leven willen horen: er is geen weg meer terug.

In Inwijding viel te lezen hoe Tris haar familie in Zelfverloochening achterliet en overstapte naar Onverschrokkenheid, waar ze een nieuw bestaan opbouwde met de nodige vrienden en vijanden. Tris droeg het hele boek een groot geheim bij zich: ze is Afwijkend. Dit houdt in dat ze geschikt is voor meerdere facties, waarmee ze direct een groot gevaar vormt voor de grote leiders en hun plannen. Later bleek waarom.

In Opstand gaan we verder waar Inwijding eindigde. Het is in het begin direct spannend en die spanning blijft je het hele boek achtervolgen. Tris is veel roekelozer geworden en ze neemt veel meer beslissingen, die haar relaties met verschillende mensen onder vuur leggen. Ook haar liefdesrelatie met Tobias. In het boek leer je ook veel meer over alle facties en over de groep factielozen, de mensen die zijn verstoten uit hun facties. Er keren wat ‘verdwenen’ personages uit Inwijding terug en je leert vele kanten kennen van personages als de harteloze Peter en Marcus.

De gigantische cliffhanger aan het einde van het boek doet me enorm verlangen naar deel drie, dat naar alle waarschijnlijkheid pas eind 2013/begin 2014 in Nederland verschijnt. Vre-se-lijk nieuws…
Maar deze feiten maken het boek Opstand niet slechter, zeker niet. Het is zo’n boek dat ik wel tien keer zou kunnen lezen! Roth heeft echt een superboek afgeleverd dat de verwachtingen na Inwijding meer dan waar heeft gemaakt.
Opstand, Veronica Roth. Van Goor, € 19,99 (15+)