Recensie: Over de grens

In Over de grens leren we Echo kennen, een populair, ogenschijnlijk perfect meisje dat van de een op de andere dag in een outsider verandert. Haar vriendinnen willen niet meer met haar gezien worden, het is uit met haar perfecte vriendje en haar vader houdt haar continu in de gaten. Haar hele leven werd op zijn kop gezet door één verschrikkelijke nacht, waaraan ze zelf al haar herinneringen heeft verdrongen. Maar, alles verandert voor Echo als ze Noah ontmoet. Hij is een typische bad boy, in zijn zwartleren jack en met zijn playboy-reputatie weet Echo dat hij fout nieuws is. Toch kan ze het gevoel dat hij de enige is die haar begrijpt niet loslaten. Al snel zijn Echo en Noah onlosmakelijk met elkaar verbonden en gaat Echo op zoek naar de waarheid achter de nacht die alles veranderde.

Over de grens gaat over een liefde die je niet zomaar loslaat en over het overkomen van obstakels. De grootste boodschap van het boek is dat jij de enige bent die jezelf gelukkig kunt maken en dit schemert overal in door. Ook al is de highschool-wereld waarin het verhaal zich afspeelt misschien wat cliché, de thema’s die in dit boek besproken worden, zijn dit zeker niet. Dit zorgt ervoor dat het boek niet alleen erg inspirerend is, maar dat het je ook continu blijft verrassen. De personages worden niet heel erg uitgediept en blijven ietwat oppervlakkig qua ontwikkeling, maar dit wordt gecompenseerd door het feit dat je wel heel veel te weten komt over hun verleden. Ook zijn de personages erg sympathiek. Vooral Echo is ongelooflijk grappig, haar humor is donker en sarcastisch. Daarnaast zorgt het brutale taalgebruik in het boek ervoor dat de gemiddelde lezer zich zeker zal amuseren.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die wel houdt van een spannend, mysterieus en continu verrassend verhaal. Ook is het leuk voor de fans van epische romantiek, als je daar niks mee hebt, kun je dit boek beter niet lezen. Over de grens is het eerste deel van een serie verhalen over verschillende personages, maar is perfect te lezen als stand alone. Het verhaal leest lekker weg en is daarmee een perfect strandboek voor de zomervakantie.
Over de grens, Katy McGarry. Harper Collins, € 15,- (15+)

Lees meer over Amy in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Amy