Recensie: Overlevers

Jefferson en Donna, twee pubers, leven in New York. Alleen pubers zijn overlevers van een mysterieuze Ziekte, waar alle kinderen en volwassenen aan zijn overleden. De pubers zijn op zichzelf aangewezen en als je eenmaal achttien bent, sterf je ook aan deze Ziekte. Er is weinig elektriciteit, en de voedselbronnen raken langzamerhand op. In New York zijn er verschillende soorten stammen, die samen proberen te overleven. Jefferson is leider geworden van de Washington Square-stam, totdat hij een aanwijzing vindt voor een medicijn tegen de Ziekte, en ondertussen gaat hij samen met Donna en een paar andere stamleden op avontuur om de wereld te redden.

Chris Weitz is een Amerikaanse filmproducer en regisseur en heeft veel boekverfilmingen geregisseerd. Nu heeft hij een boek geschreven en dat is hem aardig gelukt, want Overlevers is een goed begin van een spannende serie. Zijn schrijfstijl legt de nadruk op details en actie, waardoor je duidelijk merkt dat de schrijver uit de filmindustrie komt. Chris Weitz neemt je mee naar een wereld waar pubers de enige overlevenden zijn van een dodelijke ziekte, New York is echt één grote chaos geworden. Er is veel geweld, er zijn pubers met pistolen, er wordt veel drugs gebruikt, meisjes worden verkracht, je bent nergens meer veilig. De stam waarin Jefferson en Donna leven, probeert nog een vreedzaam bestaan op te bouwen, maar dit gaat moeilijk. Een medicijn vinden is echt de enige hoop op een goed einde.

Dit boek zit vol spanning en avontuur. Jefferson, Donna en andere stamleden reizen heel New York af en zien de gruwelen van losgeslagen pubers. De groep wordt constant achterna gezeten door andere stammen en griezelige pubers die geen enkele vorm van medelijden kennen. In dit verhaal is er onwijs veel actie en tijdens het lezen zit je vol adrenaline. Dit boek laat je zweten van de spanning!

Het verhaal is erg gericht op de actualiteit, waardoor je termen zoals ‘yolo’, artiesten zoals Justin Bieber en Lady Gaga, bekende nummers uit 2013, maar ook social media zoals Facebook en Twitter voorbij ziet komen. Als je dit jaar begint aan deze serie, komt alles nog heel realistisch over, maar daardoor is het wel tijdsgebonden. Pubers die over een paar jaar dit boek lezen, zullen misschien veel minder dingen herkennen, wat wel een nadeel kan zijn. Ook zijn de personages nog niet helemaal uitgewerkt en kon Weitz daar wat meer aandacht in stoppen. Alle pubers komen vooral over als roekeloze en stoere personages, maar daar blijft het ook bij. Daarnaast krijgen personages binnen no-time een relatie, wat ongeloofwaardig overkomt, zeker omdat iedereen in eerste instantie wantrouwig tegenover elkaar is.

Chris Weitz heeft een uitstekend verhaal bedacht in een boekenserie waarvan je de vervolgdelen graag wilt lezen. Hij schrijft prettig en weet een spannend verhaal te scheppen. En dat einde… Wanneer komt deel twee uit? Overlevers heeft me erg nieuwsgierig gemaakt naar de rest van de serie, waar de personages hopelijk net wat meer inhoud krijgen, zodat deze serie geweldig zal worden.
Overlevers, Chris Weitz. Ls Amsterdam, €14,95 (15+)