Recensie: Pindakaas en sushi 2

Marle heeft het allemaal voor mekaar. Ze gaat binnenkort Japanse Studies studeren, ze heeft een lieve vriend en twee goede vriendinnen. Samen met Joyce, Esther en Florian gaat ze naar Japan voor een onvergetelijke vakantie. Ze hebben er allemaal erg veel zin in, maar tijdens de reis stort Marles wereld langzaam in. Ze ziet veel enge monsters, haar vriendje geniet nauwelijks van de vakantie en jaloezie steekt de kop op. Deze vakantie is misschien toch niet zo leuk als van tevoren gedacht…

In het eerste deel van Pindakaas en Sushi leer je de personages al een beetje kennen, maar in dit boek merk je dat iedereen een masker heeft opgezet. Joyce en Esther zijn toch anders dan gedacht en Florian laat zichzelf van een andere kant zien. Marle weet haast niet wat ze moet doen, maar ook zij komt tot de ontdekking dat ze een duistere kant heeft. De personages zijn zeker niet perfect, maar dat maakt ze erg menselijk. De relaties tussen de personages worden zeer realistisch beschreven, wat dit verhaal diepgang geeft.

Doordat Marle en haar vrienden naar Japan gaan, leer je onwijs veel van dit Oosterse land. Je komt meer te weten over Japanse gebruiken, Japanse cultuur, verschillende plekken in Tokio en Fuji, maar ook Japanse mythologie komt aan bod. Dat maakt het een leerzaam boek dat heel anders leest dan het eerste deel. Pindakaas en Sushi 2 zit boordevol spanning waarvan je kippenvel krijgt! Dit boek is erg duister en door het einde kun je haast niet wachten op het slotdeel in deze serie.

Pindakaas en Sushi 2 is een goed vervolg op het eerste deel en laat veel nieuwe dingen zien. Sommige gebeurtenissen worden wat kortaf beschreven en niet alles is even duidelijk, maar hopelijk worden alle vragen beantwoord in het laatste deel van deze geeky serie. Roderick Leeuwenhart mag hoge verwachtingen waarmaken, want ik ga er vanuit dat het derde deel legendarisch wordt!
Pindakaas en Sushi 2, Roderick Leeuwenhart, Uitgeverij Leeuwenhart, €18,95 (12+)