Recensie: Pindakaas en sushi

Marle is van plan om journaliste te worden en gaat naar een animeconventie om daar een interessant artikel over te schrijven. Ze is nog nooit op zo’n conventie geweest en vindt het wat apart, maar al snel ontmoet ze een jongen die verkleed is als mysterieuze ridder waarvan ze het gezicht niet kan zien. Hij vertelt haar iets over het festival en verdwijnt daarna snel. Marle besluit om op zoek te gaan naar deze ridder en duikt in de wereld van cosplay, anime, manga en meer.

Pindakaas en Sushi is een perfect boek voor liefhebbers van Japan, anime, manga en conventies. Als je zelf al vaak naar conventies bent geweest, zal je heel veel herkennen. Maar het boek is ook leuk als je nieuw bent in deze wereld, want samen met Marle maak je kennis met anime en alles wat daarbij komt kijken. Roderick Leeuwenhart schrijft heel beeldend en weet de aandacht van de lezer goed vast te houden, je ziet alles goed voor je. Het ontdekken van de conventie is al leuk, maar daarnaast krijg je ook genoeg te weten over Marle, haar vrienden en de mysterieuze ridder.

Pindakaas en Sushi is een redelijk kort verhaal en daardoor heb je het snel uit, maar er is wel genoeg inhoud. De aandacht wordt vooral gevestigd op de conventie zelf en wat minder op een gedetailleerd beeld van de personages. Het stukje surrealisme tussen de bladzijdes door is wellicht wat overbodig, maar afgezien daarvan is dit boek een groot genot voor de geeks onder ons en de personen die zich eens in de conventiewereld willen wagen, zonder er echt naartoe te gaan.
Pindakaas en Sushi, Roderick Leeuwenhart. Uitgeverij Leeuwenhart, € 18,95 (12+)