Recensie: Pupil

Sterren 3

Ember is een draak en mag deze zomer voor het eerst de mensenwereld in. Ze heeft een paar maanden de tijd om zich aan te passen en van haar vrijheid te genieten. Het lukt Ember en Dante, haar tweelingbroer, al snel om vriendschap te sluiten met andere jongeren. Ze hebben een geweldige tijd tot Talon opeens verschijnt. Talon is de organisatie waar alle draken bij horen en ze verplichten de tweeling om elke ochtend zware trainingen te volgen. Gelukkig heeft Ember de rest van de dag nog wel tijd om met haar vrienden om te gaan. Vooral met Garret kan ze het goed vinden. Wat ze niet weet, is dat hij bij St. Joris hoort en getraind is om draken op te sporen en te vermoorden. Blind voor het feit dat haar vijand al die tijd recht voor haar staat, wordt ze al snel verliefd op Garret. Maar alles verandert als ze Riley, een andere draak ontmoet. Hij heeft zich losgescheurd van Talon en is daarom een rebel. Hoewel het voor Ember strikt verboden is om met rebellen om te gaan, besluit ze om toch met hem te gaan praten. Hij vertelt haar geheimen over Talon die haar hele wereld op z’n kop zetten.

Ik vond de Iron fey geweldig en had dan ook hoge verwachtingen van Julie Kagawa’s nieuwe saga. Helaas zijn die verwachtingen niet helemaal waargemaakt. Pupil is zeker een leuk boek om te lezen, maar naast haar vorige verhalen, vind ik dit een beetje eenvoudig. Bovendien lijkt het ontzettend veel op de Firelight-serie van Sophie Jordan. Als je die boeken ook gelezen hebt, is het plot van Pupil eigenlijk helemaal te voorspellen. Iets wat wel heel leuk is aan het boek, zijn de afwisselende perspectieven. Het verhaal wordt verteld vanuit Ember, Riley en Garret en dit zorgde ervoor dat ik me goed in alle personages kon inleven. Hoewel Julie Kagawa me met haar nieuwe saga nog niet helemaal heeft overtuigd, ben ik wel benieuwd naar deel twee. Ze heeft met de Iron fey-reeks immers al bewezen dat ze het kan.
Pupil, Julie Kagawa. HarperCollins, € 15,- (14+)