Recensie: Rebel

Sterren 3.5

Hij mocht me dan hebben overgeleverd aan Talon, ik kende hem. Hij dacht dat hij de juiste keuze had gemaakt. Stomme tweelingbroer. Hij wilde nog steeds de waarheid over de organisatie niet zien, de duistere geheimen die ze bewaarden, de leugens die ze ons vertelden. Op een dag zou ik het hem laten inzien. Ik zou hem weghalen uit Talon.

Nu Ember de waarheid over Talon kent, weet ze wat haar te doen staat. Vluchten. Ontsnappen aan de verschrikkelijke organisatie en een nieuw leven beginnen. Samen met de Riley, een andere rebel, gaat ze ervandoor. Maar zo gemakkelijk gaat het niet om haar verleden los te laten. Dante, haar tweelingbroer, zit nog vast in Talon. Hij weigert om de waarheid in te zien. En ook Garret kan ze maar niet vergeten. Hij heeft haar geholpen en wordt daardoor nu als verrader gezien door de Orde van St. – Joris. En verraders worden geëxecuteerd. Ember zal er alles aan doen om de twee jongens de bevrijden, maar dat is nog niet zo makkelijk. Zeker niet vanwege de nieuwe status die ze gekregen heeft van Talon; Ember is nu officieel een rebel.

Dit boek is geschreven vanuit afwisselende perspectieven, die van Ember, Garret, Riley en Dante. Wat heel leuk had kunnen zijn, mits deze personages ook alle vier interessant waren geweest. Maar om eerlijk te zijn, vind ik dat Ember de enige is met een beetje diepgang. Ook word ik een beetje moe van geforceerde driehoeksverhoudingen. Ik ben niet tegen driehoeksverhoudingen in het algemeen, maar ze moeten wel iets toevoegen aan het verhaal. Eigenlijk heb ik niet het gevoel dat daar in dit geval sprake van is.

Hoewel dit boek grotendeels voorspelbaar is, zitten er gelukkig ook een aantal onverwachte wendingen in. Ondanks mijn kritiekpunten, wil ik wel zeggen dat ik het een leuk boek vond om te lezen. Het leest lekker weg en zit vol met actie. Misschien dat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren. Ik ben namelijk een grote fan van de Iron Fey van Julie Kagawa en in vergelijking daarmee spreekt deze serie mij een stuk minder aan. Toch ben ik ontzettend benieuwd naar deel drie, want ik weet dat Julie nog een stuk beter kan!
Rebel, Julie Kagawa. Harper Collins, € 15,- (14+)