Recensie: Rode koningin

‘Denk aan de persoon die je zogenaamd bent en denk er goed aan. Je doet alsof je Rood bent opgevoed, maar je bent Zilver door je bloed. Je bent nu Rood in het hoofd, Zilver in het hart. Van nu af aan tot het eind van je levensdagen moet je liegen. Daar hangt je leven van af, bliksemmeisje.’

Mare is een zeventienjarig meisje met rood bloed. Dat haar bloed een rode kleur heeft, is niet zo vanzelfsprekend als in onze wereld. Er bestaan in dit verhaal namelijk mensen met rood bloed én mensen met zilver bloed. De Roden zijn zwakker, hebben geen bijzondere krachten en zijn daarom gedoemd om hun hele leven de Zilveren te dienen. Mare woont samen met haar vader, moeder en zusje in een klein huis en brengt haar dagen door met zakkenrollen, maar daar zal op haar achttiende verandering komen.

Alle achttienjarige Roden worden de oorlog ingestuurd, en Mare weet dat ook haar dit lot te wachten staat. Maar alles verandert als ze op een dag voor de koning komt te staat en hij ontdekt dat ze een verborgen gave heeft. Daarmee is Mare de eerste Rode, die een bijzondere kracht heeft. Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor het voortbestaan van de Zilveren, maakt de koning zijn volk wijs dat Mare een van hen is. Maar lukt het Mare wel om iedereen te doen geloven dat zij een Zilveren is? Ze wordt continu in de gaten gehouden en elke verkeerde beweging kan haar dood betekenen.

Ik vond Rode koningin een leuk boek om te lezen. Het komt wat traag op gang, maar is het doorlezen absoluut waard. Want daarna leest het verhaal vlot en heeft het leuke, irritante, maar vooral ontzettend onvoorspelbare personages. Hoewel Rode koningin me soms wat aan The Hungergames deed denken, zitten er een aantal heel originele stukken in. Daarnaast heeft het boek een enorme plot twist, die mij zeker benieuwd heeft gemaakt naar deel twee!
Rode koningin, Victoria Aveyard. Cargo, € 19,90 (15+)