Recensie: Stiefkind

Sterren2.5

Selma Noort schrijft al meer dan twintig jaar boeken. Nadat ze vooral boeken voor jonge kinderen heeft geschreven, is Stiefkind een boek voor jongvolwassenen.

Het boek Stiefkind gaat over de vijftienjarige Virginia. Haar ouders zijn gescheiden. Ze woont nu al een tijdje bij haar vader omdat haar moeder niet goed voor haar kan zorgen. Virginia besluit, nadat ze de zoveelste ruzie met haar vader heeft gehad, om in de herfstvakantie naar haar moeder te gaan. Ze wil niet dat haar vader haar wegbrengt en besluit daarom met de trein te gaan. Dat had ze beter niet kunnen doen… Terwijl ze onderweg is, stappen er namelijk hooligans de trein in, die boos zijn omdat ze niet op tijd bij hun voetbalwedstrijd aankomen. Ze slaan erop los. Virginia filmt de mishandeling van een conducteur met haar mobiel, om dit aan de politie te kunnen laten zien. Als ze eenmaal bij haar moeder is aangekomen, blijkt een van de hooligans de nieuwe vriend van haar moeder te zijn. Wat moet Virginia nou doen? Zal de nieuwe vriend haar herkennen? En zal haar moeder haar verhaal geloven?

Wat ik leuk vind aan dit boek, is dat het verleden van Virginia ook deel uitmaakt van het verhaal. Je leest goed hoe het was voordat ze bij haar vader ging wonen. En hoe het er aan toe ging toen ze net bij haar vader en zijn nieuwe vriendin (haar stiefmoeder, waarnaar de titel Stiefkind verwijst) introk. Ook zijn alle personages goed uitgewerkt, je kunt je er echt een beeld bij vormen. Wat ik wel een minpunt vind, is dat het een beetje saai geschreven is. Toen ik las waar dit boek over ging, leek het me erg spannend, maar naarmate ik verder in het boek kwam, vond ik het toch erg tegenvallen. Al met al was het verhaal voor mij dus een beetje een teleurstelling…
Stiefkind, Selma Noort. Leopold, € 14,95 (14+)

Lees meer over Susan in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Susan