Recensie: Twilight Jubileumeditie/Leven en dood

Het was afgelopen maand alweer tien jaar geleden dat Twilight voor het eerst werd uitgegeven. Om deze mijlpaal te vieren, bracht Stephenie Meyer een speciale editie van het boek uit, met daarin een kleine twist. In Twilight Jubileumeditie/Leven en dood zijn alle personages van geslacht gewisseld. Bella is vervangen door de mannelijke Beau, en Edward door de vrouwelijke Edythe.

Meyer zegt zelf geïnspireerd te zijn door alle kritiek die er de afgelopen jaren op Twilight is geleverd, met name door mensen die zeggen dat de boeken vrouwonvriendelijk zijn omdat ze Bella als een zwak meisje afbeelden. In deze bijzondere jubileumeditie wil Meyer duidelijk maken dat het er nooit om ging dat Bella een meisje was, maar dat elk personage in haar positie dezelfde problemen tegen zou komen. Het verhaal is verpakt in een mooie uitgave; een hardcover met zowel Twilight als Leven en dood in één boek.

Het concept is interessant, en voor iedereen die jaren geleden een Twihard was, is het zeker leuk het verhaal vanuit een ander perspectief te herlezen. Wel is het zo dat er behalve wat namen en persoonlijke voornaamwoorden vrijwel niks aan het verhaal veranderd is. De zwakke kanten van Twilight, namelijk de soms wat vlakke personages en het feit dat die zich weinig ontwikkelen, zijn dan ook nog steeds aanwezig. Het boek is echter een aanrader voor iedereen die zich ook tot het oorspronkelijke Twilight-verhaal aangetrokken voelde.

Het blijft een verhaal over onmogelijke liefde en het strijden daarvoor, waardoor het voor iedereen met een zwak voor liefdesverhalen na tien jaar nog steeds lekker wegleest. Voordat je je kunt vervelen, is het boek alweer uit!
Twilight Jubileumeditie/Leven en dood, Stephenie Meyer. Van Goor, € 20,- (13+)

Lees meer over Amy in haar paspoort.

Bekijk alle artikelen van Amy