Recensie: Unbroken

Ergens op een dag in mei 1943, drijft een Army Air Forces vliegtuig in de Stille Oceaan. De jonge luitenant Louis Zamperini, de piloot van het vliegtuig, probeert zich met man en macht levend te houden op een kleine reddingsboot, ver dobberend van de bewoonde wereld.

Als jonge knul is Louis grofgebekt en gewiekst. Hij steelt uit huizen en doet mee aan vechtpartijen. Rond zijn pubertijd besluit hij zijn energie ergens anders in te steken: hardlopen. Tot ieders verbazing blijkt hij een natuurtalent te zijn met een groot uithoudingsvermogen. Louis schopt het tot de Olympische Spelen in Berlijn en behaalt verschillende wereldrecords. Tot de oorlog begint en hij het leger in moet. Daar krijgt hij de functie van vliegenier toebedeeld. Het nieuwe pad dat hij noodgedwongen inslaat, leidt uiteindelijk tot zijn verdoemde vliegreis, een mini bootje en het grote onbekende.

Unbroken, geschreven door Laura Hillenbrand, wordt verteld vanuit de derde persoon. Hierdoor doet Hillenbrand afstand van een meer directere vertelvorm (vb: wat voelt of hoort het personage) en op deze manier kan ook informatie uit Hillenbrands onderzoek gegeven worden. Louis familieleden en vrienden uit het leger, die centraal staan in zijn leven, komen bijvoorbeeld ook aan bod.

Dit boek introduceert het genre non-fictie op een heel positieve manier aan een onervaren non-fictie-lezer. Unbroken leest vlot weg en weet op een interessante manier het waargebeurde levensverhaal van Louis te vertellen. Ik heb het gevoel dat ik meer te weten ben gekomen over de rol van Amerika in de Tweede Wereldoorlog. Sommige gebeurtenissen zijn in geen van mijn middelbare school geschiedenislessen besproken, maar zijn wel ontzettend interessant om te weten.
Unbroken, Laura Hillenbrand. Kosmos, € 15,- (15+)

Unbroken is in 2014 verfilmd, geregisseerd door Angelina Jolie. Wanneer je het boek uit hebt, kun je deze gaan kijken. Uit ervaring raadt de lezersredacteur deze volgorde aan. Eerst het boek, dan de film!