Recensie: Wacht op mij

Sterren 3.5

Samengebracht door hun gedeelde passie voor muziek, zijn Adam en Mia sinds de middelbare school een stelletje. Adam is gitarist in een band die steeds populairder wordt en Mia is een uitmuntende celliste. Na een auto-ongeluk waarbij Mia’s ouders en broertje komen te overlijden, verliezen Adam en Mia elkaar na een paar maanden uit het oog. Als enige overlevende van haar gezin probeert Mia door te gaan met haar leven en dat betekent zich afsluiten voor haar herinneringen van voor het ongeluk. Adam komt in een diep dal van liefdesverdriet en moedeloosheid terecht. Hij verlaat zijn band Shooting Stars en keert terug naar zijn ouderlijk huis.

Drie jaar gaan voorbij en er is veel gebeurd: Adam is weer terug bij Shooting Stars, mega populair en heeft een relatie met een beroemde actrice. Op een dag ziet hij dat Mia een groots cello optreden geeft. Adam woont dit concert bij en komt Mia na afloop tegen. Beiden zijn ze ontevreden met hoe dingen drie jaar terug zijn afgebroken. Op deze ene avond in New York probeert Mia haar schuldgevoelens weg te werken en Adam iets te herstellen wat niet meer is.

Toen ik dit boek binnenkreeg, kwamen de auteursnaam en de cover van het boek mij bekend voor. Ik ging online op zoek waaraan dit boek mij deed denken. En natuurlijk: Wacht op mij is het vervolg op het succesvolle eerste deel Als ik blijf. Het eerste deel heb ik niet gelezen, maar ik kende het verhaal wel omdat ik vorige jaar de verfilming heb gezien. Dit tweede deel is op zich wel te lezen als je het eerste boek niet hebt gelezen of de film niet hebt gezien, maar je zult je minder kunnen inleven in het verhaal.

Gayle Forman geeft met Wacht op mij een andere en verfrissende draai aan boeken over stukgelopen relaties, want het verhaal is geschreven vanuit Adams perspectief. De hoofdstukken wisselen tussen het heden en het verleden. Voornamelijk het verleden sprak mij aan, omdat Forman goed de emoties van Adam wist te beschrijven: de gevoelens van verdriet en de machteloosheid die hij voelt na het ongeluk.

Het is geen dik boek en ik was er binnen twee dagen doorheen, prima voor dit verhaal. Een minpuntje van het plot is dat voornamelijk het tweede gedeelte van het verhaal vrij voorspelbaar is, waarbij je het gevoel hebt dat Forman toch een beetje in de herhaling valt. Dit ging echter niet ten kost van het leesplezier, omdat je toch graag wilt weten hoe Adam en Mia zullen eindigen. Daarom is Wacht op mij een goed tweede deel.

Tot slot nog een muzikale tip: het eerste deel Als ik blijf is verfilmd en heet If I Stay. De acteur die Adam speelt zingt een vijftal nummers in de film met zijn band Willemete Stone. Deze is echt het beluisteren waard. Na de film te hebben gezien, heb ik hun nummers nog weken op replay gehad. Dus als je bij lezen van Wacht op mij op zoek bent naar een wat steviger achtergrondmuziekje en in de sfeer van de serie wilt blijven, dan is dit een aanrader.
Wacht op mij, Gayle Forman. Moon, € 14,99 (15+)