Recensie: Witheet

Sterren 2.5

Layla is zeventien jaar en leeft samen met de Wachters, een Waterspuwers-ras dat als levensdoel heeft om op demonen te jagen en de mensenbevolking ertegen te beschermen. Daarnaast heeft Layla als enige giftige lippen, waarmee ze iedereen met een ziel kan doden. Afgezien van dit alles, wil ze gewoon een normaal leventje leiden. Dit mislukt helaas, want zelf is ze half Waterspuwer en half demon, waardoor ze haar ene helft continu moet onderdrukken. Thuis kan ze niet honderd procent zichzelf zijn, al helemaal niet in de buurt van de knappe Waterspuwer Zayne. Wanneer ze de demon Roth ontmoet, kan ze volop van het leven genieten, want haar gave/vloek is bij de zielloze demon geen probleem.

Als bekend wordt dat er een dreiging van gevaarlijke demonen op de loer ligt, voelt Layla zich geroepen om hier een stokje voor te steken. Roth blijkt een goede bron van informatie en zeker ook een echte vechter. Helaas kan Layla’s samenwerking met hem, haar kansen bij Zayne compleet verspillen. Maar nog erger, als haar Waterspuwer-familie erachter komt wat Layla van plan is, kan ze regelrecht naar de onderwereld worden verbannen.

Dit is het eerste deel van De Dark Elements-serie die is geschreven door Jennifer L. Armentrout. Ik heb dit boek gekozen, omdat de naam L. Aremntrout mij bekend in de oren klonk. Op YouTube volg ik een aantal bookvloggers die haar naam weleens laten vallen. Dit is echter het eerste boek dat ik van haar lees. En helaas, zal het ook de laatste zijn.

Te beginnen met het verhaal. Het is erg vlot geschreven, waardoor ik er snel inkwam. Ook de rest van het boek (400 pagina’s) was voor mij geen probleem om uit te lezen. Ik moest regelmatig hardop lachen, niet om het verhaal zelf, maar deels om de Nederlandse vertaling ervan. Sommige stukken lieten me echt tandenknarsen. Het verhaal zelf is vermakelijk, maar het plot blijft oppervlakkig.

En over oppervlakkig gesproken, dat geldt ook voor de personage-ontwikkeling. De hoofdrollen in het verhaal zijn weggelegd voor het standaard ‘lieve en verlegen’ meisje en de ‘stoere – ik weet alles’ jongen. Ik ben na de laatste pagina wat andere recensies gaan lezen en het blijkt dat veel mede YA-lezers deze mening delen. Dit betekent niet dat Armentrout geen grote fanbase heeft. Maar als ik naar haar repertoire kijk, schrijft ze toch voornamelijk dezelfde soort verhalen, met vergelijkbare personages.

Dit boek komt van pas, wanneer je in de stemming bent voor een snel leesbaar en vermakelijk boek. Als je op zoekt bent naar meer diepgang, meer inhoud in een verhaal, dan is dit niet het juiste boek.
Witheet, Jennifer L. Armentrout. HarperCollins, € 15,- (14+)